Irodalom

Nyitottak vagyunk minden izgalmas irodalmi jelenségre

A pozsonyi Irodalmi Szemle megújulásáról, céljairól Szalay Zoltán főszerkesztő beszélt a Kikötőnek.

Megjelent az új Irodalmi Szemle

„Sok olyan mese van, amit nem szívesen mesél az ember, mégis el kell mondania” ‒ mondja Darvasi László Háromemeletes mesekönyve a májusi Irodalmi Szemlében. Sok ...

Az utolsó álom

Reszket Alfréd tulajdonképpen maga sem tudta, hogy csinálja. Mindig maga a bevetés lényege maradt homályban. Addig még világos volt, hogy délelőtt, miután nagy nehezen kikelt ...

Anya, apa

A bank irodaháza úgy meredezik a Kálvin tér közepén, mintha valami óriás vágott volna a földbe egy ék alakú tárgyat, a hegyével felfelé. Idegenül áll ...

A februári Irodalmi Szemle tartalmából

Fiatal vajdasági írók, kritikusok, irodalomtörténészek csoportja gondolt egyet 2009-ben, s megalapították a maguk irodalmi körét, a Híd Kört, amely azóta számos sikeres szerzőt indított útjára. ...

Amit az infrarealizmusról tudni kell

Az Irodalmi Szemle áprilisi számáról

2013-04-30 09:54:52

Az Irodalmi Szemle áprilisi száma kiemelt helyen foglalkozik Roberto Bolañóval, a 2003-ban elhunyt chilei íróval, aki az utóbbi évtizedek latin-amerikai irodalmának meghatározó alakja. Roberto Bolaño mélyen alászállt a latin-amerikai valóságba, és mindent megtett, hogy ezt a valóságot átitassa költészettel.

Barátaival egy mindenfajta irányzattól elkülönülő csoportot hozott létre a hetvenes évek Mexikójában (ez volt az ún. infrarealista mozgalom), amelynek a célja az volt, hogy felforgassanak mindent ‒ az irodalmon keresztül. Kertes Gábor műfordító Bolaño három versét (A szerencse; Röntgen; Félig nyersen, félig átsütve), két novelláját (Fotók; Mauricio Silva, a „Szem”) és a szintén Bolaño tollából származó Infrarealista kiáltványt ültette át magyarra az Irodalmi Szemle részére. Olvasható a blokkban ezen kívül egy interjú is magával Roberto Bolañóval, amelyben többek között a forradalomhoz és közélethez fűződő viszonyáról is vall. Dömötör Andrea portréja pedig részletesen bemutatja a szerző életútját és életművét ‒ a Bolaño főműveként emlegetett Vad nyomozók című regény egyébként megjelenés előtt áll az Európa Kiadónál (szintén Kertes Gábor fordítása).

Az áprilisi szám további világirodalmi kitekintést is kínál (elvégre április a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál hónapja): Csehy Zoltán egy fiatal cseh költő, Aleš Kauer érzéki és egyúttal végtelenül precíz verseit fordította magyarra, Varga Imre pedig átköltéseket közöl, a csipevé indiánoktól egész Milan Rúfusig bóklászva be a költészet tereit. Tóth László legújabb futamai a szerző alkotói környezetét egy térképész pontosságával vizsgáló dokumentumok: ezúttal Zalabai Zsigmond és Kulcsár Ferenc kerülnek figyelme középpontjába. Haklik Norbert Kabdebó Tamás Danubius Danubia című folyamregényét vizsgálja, annak is egyedi narrációs viszonyait. Kabdebó Tamás Liv című novellája ezúttal nem a Duna-univerzumba, hanem Írországba kalauzolja el az olvasót.

A közélet és az irodalom viszonyának vizsgálata az áprilisi szám egyik fontos célkitűzése, a közelmúltban lezajlott irodalmi vita kapcsán is. Brutovszky Gabriella tanulmánya („Ha szívemből kolbászt töltenének…”) Kiss Judit Ágnes költészetén keresztül közelíti meg a témát, kitérve a 2012-ben megjelent Édes hazám című költészeti antológiára és a kuruc költészet szerepére a mai magyar irodalomban. Tóth Lilla kritikája szintén az Édes hazám című antológiával foglalkozik. Soóky László a Komáromi Jókai Színház ünnepi évadának fontos előadását, a Martin Huba rendezte III. Richárdot elemzi Homokbuckák a rózsák háborúja környékén című írásában. Bedecs László kritikája Szászi Zoltán Kilátó című verseskötetével, Németh Zoltán szövege pedig Hendi Péter Átszállás Zürichben című elbeszéléskötetével foglalkozik. A lapszámot Pavol Truben fiatal szlovák képzőművész illusztrálta, aki műveiben egy elegáns és kifinomult nyelven közelít meg súlyos morális dilemmákat: alkotásain népirtások, emberiségellenes bűntettek képei elevenednek meg; munkásságát Gyenes Gábor mutatja be. (szalzo)

Hozzászólás ehhez:

Amit az infrarealizmusról tudni kell | Az Irodalmi Szemle áprilisi számáról

Milyen nap van ma?