Karc

A megszállottság szárnyakat ad

Nagyon ritkán fordul elő, hogy olyanokból is sztár lehet, akik se nem tehetségesek, se nem sikeresek, mégis szerethetőek. Pontosan ez történt Eddie Edwardsszal az 1988-as ...

Gigászok csatája

Batman úgy érzi, hogy Supermant már senki sem korlátozza, nem törődik a civil áldozatokkal sem, miközben istent játszik. Supermant bosszantja, hogy Batman az igazságosztó szerepét ...

Valódi szuperhősök

Napjaink legnagyobb kasszasikerei a képzeltbeli, természetfeletti erőkkel rendelkező, kigyúrt testű képregény-figurákhoz fűződnek. Azonban a legnagyobb hősök mégis köztünk élnek. Ennek ékes példája a Spotlight - ...

A múlt kísértetei

Az idei Oscar-szezon egyik kiemelkedő alkotása a Brooklyn, amely egy ír bevándorló lány történetét meséli el az ötvenes évek Amerikájában. A legkülönösebb pedig az, hogy ...

Nincs bocsánat

Az elmúlt pár hétben, ha akartuk, ha nem, a csapból is A visszatérő című film folyt. Vajon megkapja-e végre érte Leonardo DiCaprio az aranyszobrocskát? Vajon ...

A törvény gyilkosa

A törvény gyilkosa - filmkritika

2009-01-04 21:01:27 Szelle Ákos

Azok az idők régen elmúltak, amikor Robert DeNiro és Al Pacino neve egyet jelentett a legmagasabb minőséggel. Ha együtt szerepeltek egy filmben, az meg igazi eseménynek számított (Keresztapa II és Heat). Egészen eddig! Jon Avnetnek köszönhetően most még egy illúzióval szegényebbek lettünk.

Sokan várták ezt a filmet, hátha majd rehabilitálja a két öreg megfakult karrierjét, ehhez képest a végeredmény borzasztó nagy csalódás. Nem is értem, hogy történhetett. Az, hogy DeNiro belesétált a csapdába, még rendben van, na de Pacino? Ő már dolgozott együtt Avnettel, az altatónak is beillő 88 Minutes-ben, amibe csak az a kritikus (és néző) nem rúgott bele, aki nem látta. A Righteous Kill újabb bizonyíték arra, hogy ez az ember nem tud filmet rendezni.

"Ismét szemtől szemben"

Adva van itt két rendőr, Turk (DeNiro) és a társa Rooster (Pacino), akik az ősidőktől fogva együtt dolgoznak, és ha kell, falaznak is egymásnak. Megfásult vén rókák, akik megcsömörlöttek attól, hogy ők elkapnak valakit, aki aztán - a jogrendszernek hála-  néhány nap alatt újra az utcán van. Gyilkosok, maffiózók, egyre megy. Amikor aztán egy sorozatgyilkos elkezdi ritkítani New York rosszfiúit, Turk lassan, de biztosan gyanúba keveredik.
A problémák ott kezdődnek, hogy Bob és Al együtt majdnem 120 évesek. És ez látszik is, főleg Pacinon, aki olasz amorózóból szottyadt nénivé öregedett. Nehéz elhinni, hogy ők ketten még szolgálatban lévő kőkemény zsaruk. Inkább olyanok, mintha nyugdíjas polgárőrök, vagy múzeumi teremőrök lennének. Nem rohangálnak ők már, pláne nem keverednek bunyóba, „csak lassan, nyugodtan”, ahogy a reklámban is mondták. De ez a kisebbik baj, ettől még lehetne jó a film. A nagyobb baj az, hogy se forgatókönyv, se megírt karakterek, se tehetséges rendező nem állt rendelkezésre.
Nem csoda, hogy a két fenomén elkényelmeskedi a játékidőt, hiszen nincs mit eljátszani. Nekik kisujjgyakorlat ilyen felületes figurákat vászonra vinni. Néha már komolyan vártam, hogy valamelyikük ásítson egyet. DeNiro keményen néz, összevonja a szemöldökét, és be-beszólogat tökösen (mint mindig). Pacinonak meg írtak kb. két monológot, mert ő abban nagyon jó. Csak az olyan zagyvaságokat, közhelyeket, amik itt elhangzanak, még ők se tudják hihetően előadni. Persze nem lehet azt mondani, hogy rosszak a szerepükben, mert nem, csak sokkal többre képesek ők ennél. A mellékszereplők közt ott van „50 fillér” és Mark Wahlberg tesója, Donnie Wahlberg is. Ők nem rontanak és nem is emelnek semmit a színvonalon.

"Keresztpapák"

A történet szintúgy kamu, ürügy csupán, mint a 88 Minutes esetében. Arra való, hogy 90 percben előkészítse a „nagy csavart”, amitől már ott is sírni való kedve lett az embernek, itt meg még inkább. Annyira elcsépelt, unalmas, és logikátlan a fordulat, hogy napokig bosszankodhat rajta az ember. De csak akkor, ha kibírja addig ébren, mert könnyen elszundikálhatunk a vége főcímig, annyira nem történik semmi. Esély sincs rá, hogy bármi feszültség kialakuljon, mert a néző mindent tud, két lépéssel a nyomozás előtt jár, ami amúgy is borzasztó triviális ahhoz, hogy építeni lehessen rá. Nincs lendülete a filmnek és nincsenek drámai csúcspontok. A végét leszámítva igazi fordulat sem akad, csak lomhán halad előre a semmibe a történet. Se nem érdekes, és főleg nem izgalmas, amit látunk, viszont a film stílusának köszönhetően elég idegesítő. Az operatőr úgy kapkodja a kamerát, mintha egy centrifugára ültették volna, a vágás pedig hol túl gyors, hol túl lassú. Sok jelenet így nem tud eléggé kifutni, más jelenetek meg csak nyúlnak, nyúlnak, mint a rágógumi. Lehet, hogy ezt egyedinek, vagy stílusosnak szánták az alkotók, de nagyon zavaró lett, és végleg hazavágja a filmet.
A Törvény gyilkosa egy átlagos késő esti TV-film színvonalán mozog, és ideális esetben a tékák legalsó polcán kezdhetné és fejezhetné be pályafutását. Egy Columbo vagy T.J. Hooker epizód több izgalmat és drámát tartogat. A különbség csak annyi, hogy abban nem szerepelnek élő legendák, ebben meg igen. Szeretem annyira Pacinot és DeNirot, hogy a puszta jelenlétük megérjen fejenként plusz 1-1 csillagot. Ezért ennyi az annyi:
 
Értékelés:

 

A törvény gyilkosa (Righteous Kill, USA, 2008, 101 perc)
Rendezte: Jon Avnet
Szereplők: Robert De Niro, Al Pacino, 50 Cent, Carla Gugino, John Leguizamo, Donnie Wahlberg, Brian Dennehy, Trilby Glover

Hozzászólás ehhez:

A törvény gyilkosa - filmkritika, filmajánló

Milyen nap van ma?

  • 1. Koimbra 2009-01-22 13:11:39

    Ez pedig a tavalyi év egyik legrosszabbja, Pacino és De Niro már szerepelt együtt közös filmben, az pedig jó volt. A törvény gyilkosa unalmas krimi és még a legendák is rosszul játszanak, 50 Cent pedig tovább bambul

  • 2. Szelle Ákos 2009-01-22 20:25:07

    Koimbra 2009-01-22 13:11:39rnrnSztem is a tavalyi év egyik legrosszabbja és legnagyobb csalódása. Sokat kell teperni a két öregnek, hogy ezt elfeledtessék :)