Karc

Örkény 100

100 éve született a groteszk irodalom „nagymestere”, úgyhogy ahogy illik: a PIM remek életrajz-életmű kiállítást rendezett.

2011 képekben

Azt mondják, sajtófotóban jók vagyunk, mondhatni „hungaricum”; a magyar zeneszerzőkkel, tudósokkal együtt. „Az elmúlt években számos hazai és külföldi kiállítás bizonyította, hogy a magyar fotográfia ...

Leonardo da Vinci Londonban

 Leonardo da Vinci festményeiből és rajzaiból nyílt kiállítás a londoni National Gallery-ben. A kiállítás a Leonardo milánói korszakából (1482 – 1499) fennmaradt összes festményt és ...

Homeopatikus valóság és Össznemzeti Rorschach-teszt

Címkék: kiállítás

 Az étvágykeltő kísérőszöveg elején azonnal több tucat izgalmas szókapcsolat fogadja az olvasót: memetikus atavizmus, mito-motorikusan manipulált mém-bonsai, paranoia-recycling, izolált zsugorodás, pátosz-giccs, hipotézis gyök, és folytathatnám ...

Markovics ’75: a magyar fotó „nagyapja” és a világ csodái

Önmagában az sem semmi, ha valaki hetvenöt évet él a Föld nevű bolygón, de ha az illető még fotográfus is, akkor ez a jubileum egy ...

Egyszerű többség

Művészeti együttműködések bemutatása a Műcsarnokban

2011-04-21 10:05:36 Mayer Kitti Hanna

Aki azért jár múzeumba, hogy a magányos művészt keresse, csalódni fog. Legalábbis abban az esetben, ha a budapesti Műcsarnokra esik a választása. A tárlaton bemutatkozó tizenöt művészcsoport mindegyike azt a jelenséget igyekszik tudatosítani napjaink műkedvelőjében, hogy az alkotás folyamata nem a világtól elzárt, nagybetűs elefántcsonttoronyban történik. Sokkal inkább egy konyhasziget körül, thai tésztával leginkább.

„A közösség az alkotás lételeme” – vallja a művészcsapatok egyike, a Kitchen Budapest. A projekt alapú munkamódszer szinte valamennyi csoportra jellemző: a különböző szakterületek (képzőművészet, design, színház, irodalom) együttese előremutató szimbiózist eredményez. A kiállításon látható egyik installációban az Egyszerű többség betűinek átrendezésével egy új, talán még kifejezőbb szókapcsolat született: Többszeri egység (!). Nemcsak az a kérdés, mennyire jellemző ez a demokratikus hozzáállás a kortárs magyar művészetre, hanem az is, hogy mindez mennyire válik láthatóvá (és érthetővé) egy adott kiállító térben. A különböző művészcsoportok sokszínűségükkel alakítják át a múzeum terét, amely folyamatnak természetes velejárója, hogy maga a múzeum fogalma is megváltozik. Ebből a szempontból maga a kiállítás megléte a legnagyobb hozadéka ennek a jelenségnek: a múzeum templom, klinika, laboratórium és műhely természete ugyanis együttesen jelenik meg. A kiállítás ideje alatt vitaesteket, filmvetítéseket, performanszokat tartanak a szervezők és a kiállító művészek, élő diskurzusok színhelyévé téve ezáltal a Műcsarnok épületét. A jegy korlátlan belépési lehetőséget biztosít, ami azt erősíti a látogatóban, hogy nem egy homogén, élettelen térbe lép be, hanem olyan helyen érezheti magát, ahol egyszerűen jó lenni.

A tizenöt csoport az első terem klinikai csendjében mutatkozik be a látogatónak. Kötetlen baráti beszélgetésekbe, vidám hangulatú interjúkba hallgathatunk bele. A megalakulás körülményeiről mesélnek, beszámolnak az együtt eltöltött időről, az inspiráció (az inspirálódás) forrásairól, a munkafolyamatokról („brutális lerészegedés, kicsit ilyen pokolszerű” – vall leplezetlen őszinteséggel az 1000% csoport egyik tagja). A művészi állásfoglalások tárgyiasult formáiból a néző ekkor még semmit sem érzékel.

A Műcsarnok templom jellegére játszik rá a The Corporation csoport. A vallásos „zarándokok” megsegítésére a Műcsarnok alaprajzán megjelölték azokat a pontokat, ahová „kegytárgyaikat” elhelyezték: a bejáratnál fektetett monitoron megjelenő Szenteltvíztartó, a templom megtisztítására szánt, fonásra kész kötél. Gyóntatófülke című installációjukat egy zölden világító piktogram jelzi: itt könyv formájában jelenik meg az isteni átlényegülés (avagy, hogy lesz az Atyából Fiú kilyukasztgatott papírlapokon keresztül). Olvashatunk a Teremtővel kapcsolatos feliratokat (Wash Your Dirty Life With My Blood), és az adakozó persely kifordított változatával is találkozhatunk egy rózsaszínű, pénzes boríték formájában („Vegyed el nyugodtan, szívesen adom”). A spiritualizmussal fűszerezett pop art alkotások túlmutatnak a puszta geg funkcióján.

A Csoport elnevezésű csoport egy kérdőív kitöltésére invitálja a látogatót: Gulyás Gábor székfoglaló beszédének hiányos részeit kell az űrlapon kitölteni. Mindez gyerekjáték is lenne, ha épp nem a kipontozott szövegrészeknek megfelelő hangsávot távolították volna el a videofelvételről. Az egyszerű többség elvén működő „közvélemény-kutatás”, ha kézzelfogható eredményt nem is hoz, de ráirányítja a passzív látogató figyelmét a Műcsarnok közéleti szerepére.

A bevezetőben említett thai tésztát a Szövetség’39 alkotócsoport által felállított működő konyhában készíthetjük el. Talán ez az egyik legmeglepőbb installáció a kiállításon: zavarba ejtő természetességével azt a (mindenki számára egyértelmű) szituációt demonstrálja, hogy a konyha nemcsak az ételek elkészítésének helye, de termékeny táptalaja az együttgondolkodásnak. A Szövetség ’39 alapvetően építészeti léptékben, projekt alapú munkákban gondolkodik, magukat nyitott műhelyként definiálják. Számukra elsődleges feltétel, hogy munkáik európai szinten is megállják a helyüket. Ugyanilyen műhelyszerű a Plágium2000 csapat Fanzine Show terme, ahol a látogató valóban megfeledkezhet arról, hogy múzeumi belépőjegyet váltott: a fénymásoló- és írógépen mindenki nekiláthat saját fanzine-jának elkészítéséhez és ki is állíthatja azt. A falakon pedig az 1000% kollaboráció (a kiállítás ideje alatt folyamatosan készülő) romkocsma-festményei láthatók.

A kiállítás tájékoztató jellege önmagában is döntő fontosságú. Megmutatja azt a művészattitűdöt, amely igenis működőképes, és amelynek befogadása (és elfogadása) Magyarország (Európa többi államához hasonlóan) javára válhatna. A kiállító művészcsoportok mindegyike elszántan, fiatalos lendülettel telve, optimistán és a jövőbe tekintve azon dolgozik, hogy ezt bebizonyítsa.
 

Hozzászólás ehhez:

Kritika | Egyszerű többség - tárlatkritika

Milyen nap van ma?