Más-hol

Nyitott pinceajtók a bécsi Cobenzl borászatban

Bécs, 2015. 05. 06. (COMPRESS) A borospince és a présház ajtaját is tágra nyitják 2015. május 8-án a bécsi Cobenzl borászatban. Minőségi borok, finom falatok, ...

„A németek magyarul gondolkodnak?”

R. kérdezte ezt, nem is annyira az első hetek egyikén. Hogyan másként is lehetne ez? Hiszen meg lehet tanulni a magyar szavak megfelelőjét valamilyen idegen ...

Matthew Barney: River of Fundament

Matthey Barney hamisítatlan. “Határtalan képzeletével egyszerűen magávalragad és hihetetlen mélységekig hatol. Egyedülálló módon ábrázolja a képeit és illeszti be ötleteit, melyek örökre a művészetmegszállott néző ...

Halbstark - nemzetközi gyermekszínházi fesztivál

Harmadik alkalommal rendezik meg október 23-28. között Münsterben a Halbstark (Kamasz) nemzetközi gyermekszínházi fesztivált. A fesztiválon szereplő darabok Németországon kívül Belgiumból, Hollandiából, Ausztriából, Olaszországból és ...

Kulturkaland

Manapság sokan kerekednek fel és keresnek átmenetileg vagy végleg külföldön olyan lehetőséget,ami a külföld (értsd.Nyugat) összes előnyével (és persze hátrányával is) együtt szélesebb perspektívát ad ...

Arcpoétika

Mi is az arc?

2012-08-17 14:50:16 Győrffy lászló
Címkék: gordon fiona tan

Deleuze és Guattari szerint a fej nem szükségszerűen az, hiszen az arc csak akkor jön létre, ha a „fej megszűnik a test része lenni, mikor a test nem kódolja többé”.

A francia filozófus szerzőpáros megállapítása ugyan bizarr asszociációkat kelt, ám a videó médiuma – még ha csak áttételesen is – kiválóan alkalmas az eltestetlenedésre.

A cseh főváros Műcsarnokaként funkcionáló Rudolfinum nagyszabású kiállítása 16 alkotó, köztük a műfaj óriásai, mint Nam June Paik vagy Bill Viola művein keresztül keresi a választ arra a kérdésre, hogy milyen dimenziókat teremtett a mozgókép az emberi arc reprezentációjának, amely hagyományosan – a portré és az önarckép formájában – évszázadokig volt a vizuális művészetek vezető témája. A 60-as évek konceptuális örökségétől napjainkig húzódó válogatás a legkülönbözőbbképpen reflektál e tárgyra. Marina Abramović meghosszabbított önportréinak végtelen rutinmozdulatai a személyes identitás változékonyságát vizsgálják, Peter Weibel Pierro della Francesca Krisztusának arcmását éleszti újra a technológia eszközével, míg a body-art fenegyereke, Vito Acconci 1973-ban rögzített felvételén végignézhetjük, amint a művész önkéntes galériafogsága alatt saját tükörképének monologizál intim kapcsolatáról – egyszerre megelőlegezve és kigúnyolva a valóságshow-k magánéletet felszámoló gyakorlatát. Az audiovizuális művek felületén az arc nem csak tárggyá válhat, hanem az elme lenyomatává is, miközben attól sem kell tartanunk, hogy a videó a rohanó világ katalizátora: Douglas Gordon korábbi munkájának, a Psycho 24 órásra lassított változatának a hitchcocki suspense-t is sikerült legyilkolnia – a művész ezúttal Dr. Jeckyll és Mr. Hyde 1931-es filmadaptációjának részletét használja arra, hogy tetten érhessük azt a soha nem létező pillanatot, amikor a Jó Rosszba fordul.

Faces
The Phenomenon of Face in Videoart
szeptember 16-ig
Galerie Rudolfinum, Prága
belépő: 130 CZK
kedvezményes: 80 CZK

Fiona Tan
Saint Sebastian
2001
09:00 perc
2-csatornás videóinstalláció függesztett vetítővásznon (szín, hang)
A művész jóvoltából, Frith Street Gallery, New York and Sammlung Goetz, Munich

Douglas Gordon
Confessions of a justified sinner
1996
25:50 perc
videóinstalláció, két rész, mindegyik 300 x 400cm
Collection Fondation Cartier pour l’art contemporain, Paris

 

Hozzászólás ehhez:

Milyen nap van ma?