Más-hol

A realizmus allegóriái

Kati Horna mexikói fényképésznő több mint száz éve Deutsch Katalinként látta meg a napvilágot Magyarországon, a ma Mezőszilasként ismert egykori Szilasbalhásiban. A párizsi Jeu de ...

Ötven éves a Nap Színháza

Idén ünnepli fennállásának 50. évfordulóját párizsi Théâtre du soleil, azaz a „nap színháza”, Ariane Mnouchkine legendás színtársulata. A francia rendezőnő színháztörténeti jelentőségű társulata 1964 óta ...

Határátlépések - Vivian Maier képei

Míg a héten a budapesti Mai Manó Ház vetíti Vivian Maier (1926-2009) portréját ezenközben a franciaországi Tours-ban november óta látható a párizsi Jeu de Paume ...

Dekadencia a bécsi Belvedere-ben

Az osztrák szimbolizmus sokoldalú pozícióinak szenteli a nyarat a Belvedere aktuális kiállítása. Ez az első olyan tárlat, amely átfogóan igyekszik feldolgozni az 1900-as évek osztrák ...

David Bowie kiállítva

Szinte hihetetlen, hogy 66. életévét is betöltötte (január 8-án) David Bowie, a „pop kaméleonja”.

Kevin Spacey a modern kori III. Richárd

2011-09-21 09:48:51 Müller Luca (London)

Kevin Spacey utoljára tizenkét évvel ezelőtt dolgozott együtt Sam Mendes rendezővel, akkor az Amerikai Szépség című filmet forgatták együtt. Közös munkájukért 1999-ben Spacey a legjobb főszereplőnek, Mendes pedig a legjobb rendezőnek járó Oscar díjat kapta, emellett a film az év legjobb filmje díjat is elnyerte az Oscar gálán.

A páros 2011-ben Shakespeare III. Richárdját vitte színre ezúttal színpadon, a londoni Old Vic színházban, melynek 2003 óta Kevin Spacey a művészeti igazgatója. A darab rendezője Mendes, főszereplője pedig a III. Richárdot alakító Spacey. Az előadás a záró darabja a 2009 óta futó három éves angol-amerikai együtt működésnek, a ’Bridge Project’-nek, melynek keretében három intézmény, az Old Vic, a Neal Street Productions (Sam Mendes alapításával) és a Brooklyn Academy of Music, New York alkotói dolgoztak együtt számos előadást színpadra állításán.

Az előadás nyitójelenetében Kevin Spacey egy széken ül, krepp papír koronával a fején, kezében sétapálca, bal lába bokától csípőig sínben. Már itt nyilvánvalóvá válik, hogy Spacey egymaga képes uralni a színpadot. Színészi játéka rendkívül szuggesztív, és noha több remek színészi játékot is felfedezhetünk az előadás során, egyik sem éri fel vagy közelíti meg Spacey központi figuráját. Ez már csak abban is megmutatkozik, hogy amikor Spacey a színpadon van – a több mint három órás előadás során szinte végig – megkérdőjelezhetetlenül ő uralja a színpadot és vonzza magára a nézők tekintetét. III. Richárd karaktere a testi fogyatékosság ellenére erőteljes, ravasz és hataloméhes. Spacey egész lényében magába itta szerepét, vagy talán éppen a szerep őt. Nem csak szavai és mozdulatai viselik magukon III. Richárd személyiségjegyeit, de nagyon gyakran a tekintete is.

A díszlet és a jelmez is modern kort idéz, melyben mind a történet, mind pedig a szereplők azonosíthatók mai államokkal és azok teljhatalomra törő uralkodóival. Sam Mendes rendezésében maivá, kortárssá formálódik Shakespeare drámájának mondanivalója, túl a történelmi szereplők kronológiai korlátain. A díszlet minimalista, egyszerű, szürke, kopott falakból és ajtókból áll csupán, mely még inkább a színészi játékra tereli a hangsúlyt. Emellett az előadás során többször, például a nyitójelenetben alkalmaznak digitális elemeket, amikor egy színpad fölé emelt kivetítő vásznon jelennek meg filmre vett jelenetek, mintegy TV műsort szimbolizálva, ezzel is utalva az előadás modern korba való helyezésére.

A rendező egyedülálló módon szabdalta darabokra, majd szerkesztette újra egésszé Shakespeare klasszikusát. Az előadás szerkezetét az egy-egy szereplő nevével jelzett jelenetek alkotják. E kiemelt nevek minden jelenet elején (összesen nagyjából 15-20 jelenet) a színpadi díszletre kivetítve jelennek meg, például Buckingham, Lady Anne, Clarence, Queen Elizabeth, a nép. Az első felvonás több mint két órán át tart, egészen III. Richard királlyá koronázásáig. Az első felvonás a hatalomvágy és a hatalom megszerzése köré épül, melyben egy gonosz, a hatalomért mindenre képes elszánt karakter kibontakozását látjuk, majd a második, kevesebb, mint egy órás felvonás a hatalmával élni nem tudó, célt, motivációt és elkötelezettséget vesztett megkeseredett emberrel szembesít.

Habár Spacey alakítása felülmúlhatatlan, az előadás sikeréhez a többi színész remek alakítása is nagyban hozzá járul. A Buckingham-et játszó Chuck Iwuji és a Margit királynőt alakító Gemma Jones a leginkább említésre méltóak. Nagyszerű színészi játékukkal járultak hozzá a központi szereplő karakterének színesítéséhez és árnyalásához, mivel a hozzájuk fűződő viszony a dráma során végig meghatározza III. Richárd tetteit.

Kevin Spacey karizmatikus alakítása, teljes testét és szellemét átható, megigéző alakformálása és Sam Mendes sajátos, modern korra átírt rendezése elsöprő sikert aratott Londonban. Az összes előadást telt ház előtt játszották, a közönség vastapssal és álló ovációval fogadta a darabot. A színész-rendező páros ismét felejthetetlen és nagy sikerű együttműködést tudhat magáénak.

A darab június 18-tól szeptember 11-ig volt műsoron a londoni Old Vic-ben, most pedig nemzetközi turnéra indul a projekt, többek között Athénba, Hong Kongba, Isztanbulba, Nápolyba és Szingapúrba.

William Shakespeare: III. Richárd
Rendező: Sam Mendes
Főszereplők: Kevin Spacey, Haydn Gwynne, Chuk Iwuji
Színház: Old Vic
www.oldvictheatre.com
 

Hozzászólás ehhez:

Színikritika | Old Vic Theatre - William Shakespeare: III. Richárd

Milyen nap van ma?