Tájoló

Kisebbségi filmek szemléje kezdődik a Tranzitban

Szerdán kezdődik a kolozsvári Tranzit Házban a kisebbségi filmek szemléje. A szombat estig tartó rendezvénysorozat célja, hogy képet alkosson Közép- és Kelet-Európa kisebbségeiről. A fesztivál ...

Művészek összefogása az Ecsetgyárban

Összefogtak a kolozsvári független művészeti intézmények: hat kortárs művészeti galéria tart közös megnyitót ma, június elsején a kolozsvári kortárs művészeti szcéna emblematikus helyszínén, az Ecsetgyárban.

Román Oscar Bocsárdinak

Bocsárdi László, a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház igazgatója kapta idén a legjobb rendezőnek járó UNITER-díjat. A román színházi szakma Oscarjának számító gálán a 2011-es év ...

A lemezlovas grafikái

Fazakas Barnának egyéni tárlata nyílt szerdán 36 címmel a Csíki Székely Múzeum Kossuth utcai kiállítótermében. A csíkszeredai származású, jelenleg Belgiumban élő képzőművész tárlatát sikerült éppen ...

Reflex2 Nemzetközi Színházi Biennálé

„Nagyméretű nemzetközi rendezvény egy hatvanötezres lélekszámú kisvárosban" – így nevezte meg a március 16-30. között megszervezésre kerülő REFLEX 2 Nemzetközi Színházi Biennálét Iulia Popovici kritikus, ...

privát mészöly(ünk)

2012-04-04 11:32:32

Gerőcs Péter és Dér Asia privát mészöly című dokumentumfilmjét vetítették szombaton délután a BBTE Bölcsészettudományi Karának Eminescu termében, a Láthatatlan Kollégium Kortárs Műhelyének szervezésében. A 80 perces film, majd az azt követő beszélgetés nem csak Mészöly Miklós életéből villantott fel mozzanatokat, hanem azt is megmutatta: korántsem egyszerű hiteles portrét összeállítani.

A szervezők rövid köszöntője és a szerzőpáros jelenlévő tagja, Gerőcs Péter bemutatása után indult is a 22 órás anyagból összeállított 80 perces film vetítése. A vásznon a kortárs magyar irodalom jelentős alakjai tűntek fel: írók, költők, irodalomtörténészek (Nádas Péter, Esterházy Péter, Kukorelly Endre, Szegedy-Maszák Mihály stb.), beszámolva saját Mészöly-élményükről, a mindannyiuk által tisztelt előddel ápolt viszonyukról. Hallhattunk az elemi erővel dolgozó mesterről, a metafizikai érdeklődésű, természetközeli, írásaiban tökéletességre törekvő szerzőről. Kiderült: Mészöly Miklós – tanítványai tanúsága szerint is – tárháza volt az irodalmi mintáknak, és hagyta „bányászni” a fiatal szerzőket, olykor azonban kevésre értékelte munkájukat.

Többen inkább vele szemben határozták meg magukat, semmint követték volna, de ő volt a viszonyítási pont, a szellemi atya. Életének privátabb jeleneteit is felelevenítették, s történeteket hallhattunk az egykori katona egy életen át hordozott terhéről, hogy valószínűleg embert ölt, a külsőségekre keveset adó szomszédról, a hűtlen férjről, a hangját soha fel nem emelő barátról, aki „ordított, mint egy isten”;a hanyatló egészségű szerzőtársról, az írói közösségek rendszerváltás utáni széteséséről, elidegenedésről és marginalizálódásról, megannyi szerteágazó, lényeges, ám önmagában apró részletről. „Olyan közelről nézzük, hogy onnan széthullik a tárgy felülete. Egyre kisebb köröket írunk le a felület fölött, mégis szétesik”, vallja Gerőcs Péter.

Hogy összeállt-e a portré? Kellett-e egyáltalán összeállnia? Lehetséges-e hiteles képet festeni? Méltó-e anekdotákban beszélni Mészölyről? Ilyen és hasonló kérdések merültek fel a vetítést követő beszélgetésen, amelyet Nagy Krisztián és Visky Zsolt moderált, s amelyhez a közönség tagjai is jelentős mértékben hozzájárultak észrevételeikkel, célirányos kérdéseikkel. Talán itt teljesedett ki a film, s lett nyilvánvaló, mennyire a folyamatok és a töredékek függvénye a megrajzolt kép, amelyben így, az emlékezés szükségszerűen töredékes voltára való reflektálás által mégis érezhetővé vált, amit maga Mészöly írt Film című regényében: „Nem azért aprólékoskodunk itt tárgyakkal, fiókokkal, mintha a halott Öregemberről ne tudhatnánk, amit akarunk, s ami esetleg meg is felel annak, ami »történt«. Nem. Éppen most tehetünk úgy, mintha élne, és a nyomozásunkkal ölhetjük meg annyira, hogy ne fogjon rajta a halál.”

Mit tudhattunk meg? Mészöly Miklósról leginkább csak anekdotákat, érzékelésünk, értelmezésünk útvesztőiről, a szerzői portré elkerülhetetlen töredékességéről viszont annál többet, s talán éppen ebben a felismerésben történik meg Mészöly. Mindannyiunk privát Mészölye, a megismételhetetlenség egy sajátos olvasata marad fenn az alkotói egyéniségből.

 

forrás: Szabadság.ro

Hozzászólás ehhez:

privát mészöly

Milyen nap van ma?