RSS

Karc

Örkény 100

100 éve született a groteszk irodalom „nagymestere”, úgyhogy ahogy illik: a PIM remek életrajz-életmű kiállítást rendezett.

2011 képekben

Azt mondják, sajtófotóban jók vagyunk, mondhatni „hungaricum”; a magyar zeneszerzőkkel, tudósokkal együtt. „Az elmúlt években számos hazai és külföldi kiállítás bizonyította, hogy a magyar fotográfia ...

Homeopatikus valóság és Össznemzeti Rorschach-teszt

Címkék: kiállítás

 Az étvágykeltő kísérőszöveg elején azonnal több tucat izgalmas szókapcsolat fogadja az olvasót: memetikus atavizmus, mito-motorikusan manipulált mém-bonsai, paranoia-recycling, izolált zsugorodás, pátosz-giccs, hipotézis gyök, és folytathatnám ...

Markovics ’75: a magyar fotó „nagyapja” és a világ csodái

Önmagában az sem semmi, ha valaki hetvenöt évet él a Föld nevű bolygón, de ha az illető még fotográfus is, akkor ez a jubileum egy ...

A mű megtapasztalása

 Már megszokott, hogy a performerek népes gárdája különleges produkciókkal csábítja a műélvezőket a kortárs művészetek fellegvárába szeptember végén, Egerben. Idén hetedik alkalommal rendezték meg az ...

Leonardo da Vinci Londonban

2011-12-21 14:27:34 Müller Luca (London)

 Leonardo da Vinci festményeiből és rajzaiból nyílt kiállítás a londoni National Gallery-ben. A kiállítás a Leonardo milánói korszakából (1482 – 1499) fennmaradt összes festményt és a hozzájuk köthető rajzokat felvonultatja. A reneszánsz művészt Milánó uralkodója, Ludovico Sforza csábította el Firenzéből, hogy udvari festőként szerződtesse. Leonardo csaknem húsz éven keresztül, Sforza bukásáig tevékenykedett Milánóban.

 Leonardo da Vinci élete során kevés kép megfestéséhez kezdett hozzá, azoknak a száma, melyeket be is fejezett, pedig még ennél is kevesebbre tehető. Leonardonak máig összesen tizenöt festménye maradt fenn, melyek közül hét a Milánóban eltöltött időszakból származik. Ezt a hét festményt mutatja be a kiállítás, kiegészítve rajzokkal, vázlatokkal és tanulmányokkal, valamint Leonardo tanítványainak munkáival.

Leonardo úgy tartotta, hogy művészetével képes a természet tükrözésén túl egy magasabb, természet feletti valóság ábrázolására is, melyben megmutatkozik az isteni szépség és harmónia. Kiváló művészi tehetségének és megfigyelőképességének köszönhetően Leonardo forradalmasította a portréfestészetet, melyben alanyainak arckifejezésén és testtartásán keresztül a személy érzelmeit és lelkiállapotát is ki tudta fejezni. Az első ilyen forradalmi festménye a Zenész képmása. A hermelines hölgy című élethű portré ábrázolásával Leonardo célja az volt, hogy a nézőkben szeretetet ébresszen a gyönyörű női alak iránt.

Későbbi portréiban és tanulmányrajzaiban felfedezhető, hogy a tökéletes szépséget már a mértani és formai egyensúlyban keresni kezdi, melyek segítségével megpróbál a természet alkotta szépségnél tökéletesebbet létrehozni. Ez az ábrázolásmód figyelhető meg a Belle Ferronniére című festményén. Leonardo anatómiai tanulmányokat folytat és kutatja az emberi test ideális arányait. A mértani és formai egyensúly és arányok alapján szerkeszti meg befejezetlen művét, a Szent Jeromost, mely a kapcsolatot kutatja az emberi forma, az emberi lélek sóvárgása és az Isteni jelenlét között. Leonardo elképzelését, miszerint a naturalisztikus művészetekben is megjeleníthető az Isteni és a mennyei jelenlét, továbbfejleszti Sziklás Madonna című festményben. A Leonardo által kidolgozott és képviselt művészeti nyelv egységesen uralkodó vált Milánóban, Sforza udvarában.

Leonardo mellé több tanítvány és segéd is szegődött, akik annyira precízen átvették Leonardo stílusát, hogy sokszor nemigen lehetett a tanítványok munkáit megkülönböztetni a nagy reneszánsz filozófus-festőétől. Leonardo egyik legismertebb, és milánói korszakának legnagyszabásúbb művét, Az utolsó vacsorát (1492-7/8) közvetlenül a Santa Maria delle Grazie dominikánus kolostor falára festette. A képet egy saját maga által fejlesztett technikával készítette, amely sajnos nem bizonyult időtállónak, így alig húsz év elteltével a műnek már csak romjai voltak láthatóak. A kiállításon az eredeti mű egyik legkoribb és legpontosabb életnagyságú másolata látható, melyet 1520 körül készített Giampietrino, aki vélhetően Leonardo segédje volt Milánóban. Ennek a műnek köszönhető, hogy 1978-98 között sikerült az eredeti festményt élethű pontossággal restaurálni.

A rajzok és tanulmányok hozzásegítik a látogatókat, hogy az egyes festmények megszületésének folyamatába, az alkotás stádiumaiba belelássanak. A rajzokon jól látható, hogy miként alakult át a festmény az eredeti tervekhez képest az alkotói folyamat során. Sokan úgy tartják, hogy azért született ilyen kevés festménye a reneszánsz mesternek, mert Leonardo egyetlen művét sem tekintette véglegesnek, vagy befejezettnek. Míg a rajzokat többször át lehet javítani, megváltoztatni, tovább fejleszteni, addig a festményekkel ez kevésbé megvalósítható.

A kiállítás egyedülálló abban a tekintetben, hogy ezek a festmények együtt idáig még sohasem kerültek bemutatásra. Egyrészt azért, mivel ezek a 15. századi festmények rendkívül óvatos kezelést és szállítást igényelnek, másrészt, mert ezek a művek a világ számos országában találtak otthonra, többek között a Krakkói Nemzeti Múzeumban, a párizsi Louvre-ban, a Vatikánban, a londoni Nemzeti Galériában, valamint a szentpétervári Állami Múzeumban, és olyan értéket képviselnek, amelyet még hosszas diplomáciai egyeztetéseket követően sem szívesen adnak kölcsön a fent említett országok és intézmények.

Azt hiszem, hogy túlzás nélkül állítható, hogy az idei év legsikeresebb és legnagyobb népszerűségnek örvendő kiállítását hozta létre a londoni Nemzeti Galéria. Az elővételben megvásárolható jegyek már mind elkeltek. Jegyek még korlátozott számban kaphatóak a Nemzeti Galéria jegypénztárában, de az átlagos várakozási idő a pénztárhoz sorban állva három óra.


Leonardo da Vinci: Painter at the court of Milan
The National Gallery
London
2011. november 9. – 2012. február 5.

www.nationalgallery.org.uk/whats-on/exhibitions/leonardo-da-vinci-painter-at-the-court-of-milan