Karc

A megszállottság szárnyakat ad

Nagyon ritkán fordul elő, hogy olyanokból is sztár lehet, akik se nem tehetségesek, se nem sikeresek, mégis szerethetőek. Pontosan ez történt Eddie Edwardsszal az 1988-as ...

Gigászok csatája

Batman úgy érzi, hogy Supermant már senki sem korlátozza, nem törődik a civil áldozatokkal sem, miközben istent játszik. Supermant bosszantja, hogy Batman az igazságosztó szerepét ...

Valódi szuperhősök

Napjaink legnagyobb kasszasikerei a képzeltbeli, természetfeletti erőkkel rendelkező, kigyúrt testű képregény-figurákhoz fűződnek. Azonban a legnagyobb hősök mégis köztünk élnek. Ennek ékes példája a Spotlight - ...

A múlt kísértetei

Az idei Oscar-szezon egyik kiemelkedő alkotása a Brooklyn, amely egy ír bevándorló lány történetét meséli el az ötvenes évek Amerikájában. A legkülönösebb pedig az, hogy ...

Nincs bocsánat

Az elmúlt pár hétben, ha akartuk, ha nem, a csapból is A visszatérő című film folyt. Vajon megkapja-e végre érte Leonardo DiCaprio az aranyszobrocskát? Vajon ...

A kém

2015-08-11 13:21:13 Péntek Tünde

A kémet már azelőtt vártuk, mielőtt elkészült volna. Ugyanis már egy évvel ezelőtt is hangos volt tőle a sajtó: ez az a film, amit Budapesten, illetve a Balaton partján forgattak – és köze van hozzá Jude Law-nak és Zimány Lindának is. A végeredmény pedig az idei nyár legnagyszerűbb vígjátéka.

A főszereplő Susan Cooper (Melissa McCarthy), a CIA egyik legjobb elemzője. Miután partnere (Jude Law) és a legprofibb ügynökük (Jason Statham) is lebukik, ő válik a legalkalmasabbá arra a feladatra, hogy az ügy végére járjon – és életében először a terepen is kipróbálhassa magát. A világ első női titkos ügynöke Párizs, Róma és Budapest mellett a magyar tengert is beveszi.

Tehát A kém egy rendkívül érdekes vállalkozás, hiszen mindeddig a férfiak egyeduralkodónak számítottak a kémtörténetekben. Itt viszont teljesen felcserélődnek a szerepek: főhősünk egy nő, a Bond-lány egy férfi, ráadásként a legmacsóbb akciósztárnak csak a szája nagy. Hogy is van ez? Már a film első jelenetéből kirajzolódik, hogy itt a szuperhős nem az öltönyében tökéletesen feszítő sármőr lesz, hanem az irodában kuksoló, túlsúlyos telefonos operátor kisasszony. Így az örök statiszta végre a reflektorfénybe kerül és lehetőséget kap, hogy bizonyítson. A rendkívül jóképű és mindig elegáns kémről kiderül, hogy felszínes és nárcisztikus alak – így leginkább csak azt a funkciót tölti be, amit a Bond-lányok szoktak. Emellett felbukkan egy magát nagymenőnek beállító vérprofi ügynök, aki hihetetlenebbnél hihetetlenebb történeteket próbál bemesélni főhősnőnknek. A legviccesebb az egészben az, hogy ezt a számtalan elképesztő akciósztorit annak a színésznek a szájából halljuk, akit csak „a szállítóként” ismerünk. Öniróniából csillagos ötös.

Mindebből kitűnik, hogy nem akciófilmmel van dolgunk, hanem egy vígjátékkal. Mi több, ráaggatták azt a titulust is, hogy „az idei nyár vígjátéka”. Mitől is emelkedik ki a többi közül? Először is, nagyszerű érzékkel megalkotott humorral szórakoztatja a nézőt: a parodisztikus elemek, a szituációs poénok és a jellemkomikumok keveredéséből egy igazán üdítő koktél jött létre. Másodszor, A kém rendezője, Paul Feig immár harmadszorra dolgozott együtt Melissa McCarthy-val és most sikerült szinte tökélyre fejleszteni a színésznőnek megálmodott karaktert. A Koszorúslányokkal és a Női szervekkel ellentétben nem az alpári humorra helyeződött a hangsúly, hanem végre valami hozzá méltó szöveget adott a szájába. Harmadszor, mivel a film a 16 éven felüli korosztály számára ajánlott, feltételezhetően mégis akadhatnak benne olyan poénok, amelyek a felnőtt korosztályt célozzák meg. Azonban ezekkel sem estek szerencsére túlzásokba a készítők, csak abból csináltak viccet, ami arra érdemes. Amikor a macsóságot és a kémfilmeket parodizálja valaki, elengedhetetlen néhány hímsoviniszta vicc. És ha már a hímsovinizmus megjelent, akkor érdemes a másik oldalnak is odaszúrni egy kis toaletthumort.

Mindemellett A kém azért is működik nagyszerűen, mert remek a szereplőgárda, mindhárom sztár abszolút testreszabott karaktereket játszik. Melissa McCarthy rutinosan alakítja a nagydumás, ámde szerethető tramplit és végre nem valamilyen gusztustalanság marad meg az emlékeinkben róla, hanem például az, milyen viccesen repesztett azzal a robogóval Budapest utcáin. A szmokingos Jude Law alakja egyértelműen James Bondot idézi, habár a jelleme már kevésbé. Mindenesetre a színésznek roppant jól áll ez a szerep, és érdemes lenne talán többször is komédiáznia – ha belegondolunk, ezenkívül csak egyetlen vígjátékban (Holiday) láthattuk eddig. Jason Statham ezúttal önmagát parodizálja, afféle Chuck Norris poénokat mondogat megállás nélkül. Aki már végignézett akár egyetlen Statham-akciófilmet, biztosan megérti mekkora fricska egy olyan szerep számára, amiben ehhez hasonló mondatok tömkelegét lövi el: „Egyszer leszakadt a karom, de visszatettem. A saját kezemmel”.

Végül, de nem utolsó sorban, azért is említésre méltó A kém, mert a magyar helyszínek óriási pluszértéket adnak az alkotáshoz. Szinte az összes külső felvétel hazánkban készült, így fordulhatott elő az is, hogy például az Operaház római kaszinóként funkcionál. A történet szerinti budapesti helyszínek viszont már önmagukat alakítják, így végre megszületett az első olyan külföldi produkció, amelyben teljes valójában díszeleg fővárosunk. Mi több, a Balaton is, amiről kiderül, hogy egy tó – mert bizony ezt sem tudja mindenki.

A kém (Spy)
amerikai akcióvígjáték, 120 perc, 2015 (16)
Rendező: Paul Feig
Főszereplők: Melissa McCarthy, Jason Statham, Jude Law, Rose Byrne

Hozzászólás ehhez:

A kém | Filmkritika

Milyen nap van ma?