RSS

Karc

A megszállottság szárnyakat ad

Nagyon ritkán fordul elő, hogy olyanokból is sztár lehet, akik se nem tehetségesek, se nem sikeresek, mégis szerethetőek. Pontosan ez történt Eddie Edwardsszal az 1988-as ...

Gigászok csatája

Batman úgy érzi, hogy Supermant már senki sem korlátozza, nem törődik a civil áldozatokkal sem, miközben istent játszik. Supermant bosszantja, hogy Batman az igazságosztó szerepét ...

Valódi szuperhősök

Napjaink legnagyobb kasszasikerei a képzeltbeli, természetfeletti erőkkel rendelkező, kigyúrt testű képregény-figurákhoz fűződnek. Azonban a legnagyobb hősök mégis köztünk élnek. Ennek ékes példája a Spotlight - ...

A múlt kísértetei

Az idei Oscar-szezon egyik kiemelkedő alkotása a Brooklyn, amely egy ír bevándorló lány történetét meséli el az ötvenes évek Amerikájában. A legkülönösebb pedig az, hogy ...

Nincs bocsánat

Az elmúlt pár hétben, ha akartuk, ha nem, a csapból is A visszatérő című film folyt. Vajon megkapja-e végre érte Leonardo DiCaprio az aranyszobrocskát? Vajon ...

A lángra lobbant kiválasztott

2014-12-03 12:34:46 Péntek Tünde

Mostanában mindenki csak Az éhezők viadaláról beszél, a csapból is ez folyik. Milyen érdekes, hogy ez a sorozat valójában az utóbbi idők egyik legkeményebb társadalomkritikáját fogalmazza meg, éppen abból az aspektusból megközelítve, amely révén immár milliókhoz eljutott. Lássuk csak, milyen magasra képes felcsapni az a bizonyos láng a harmadik alkalommal!

Pontosan egy éve vár minden rajongó Az éhezők viadala folytatására. A harmadik epizód a mindent elsöprő végjátékot készíti elő, így két dologban biztosak lehetünk már akkor, mielőtt beülnénk a moziba: egyrészt garantált a forradalmi hangulat várható, másrészt látatlanban borítékolhatjuk, hogy elégedetlenül távozunk majd amiatt, hogyan is húzzuk ki azt az újabb egy évet a jól előkészített befejezésig. Természetesen a könyv olvasóit nem érik rendkívüli meglepetések, hiszen a filmes verzió továbbra is hűen követi a Suzanne Collins által papírra vetett eseményeket. Az éhezők viadala jelenti mindazt a mai fiatalság számára, amit annak idején A Gyűrűk ura saga, a Harry Potter széria vagy az Alkonyat filmek is képviseltek. Egy olyan képzeletbeli világba kalauzolja el a nézőket, ahol a szereplők kénytelenek megvívni saját csatáikat, ám emellett hasonló problémákkal szembesülnek, mint amik a valóságban is aktuálisak. Milyen üzenetet is sugall nekünk most A kiválasztott?

A történet ott folytatódik, hogy Panem lakossága két részre szakad: az ellenállókra és a Kapitólium támogatóira. A korábbi részekből csodaszépen kirajzolódik, hogyan is mossa át az emberek agyát a Kapitólium által sugárzott média: teljesen más az, amit a tévében látnak, és ami a kulisszák mögött zajlik. Betekintést nyerhetünk abba a folyamatba, hogyan is készül el egy valóságshow, hogyan működik a sztárcsinálás, hogyan lesz egy hétköznapi emberből az egész világ kedvence. A média valósága csak egy konstrukció és egy manipulációs eszköz – vonhatjuk le a végső következtetést. Éppen ezért jött létre az ellenállás, hogy véget vethessen Snow elnök (Donald Sutherland) önkényuralmának és a nép kizsákmányolásának. A harmadik rész olyan szempontból is rettenetesen izgalmas, hogy az egyre népszerűbbé váló ellenállás éppen azokkal az eszközökkel kezdi el megdönteni a Kapitólium hatalmát, amely ellen harcol. A kiválasztott szerepe és a köré felépített propaganda kulcsfontosságú, így nem is a saját, humánusabb eszméik révén kívánják elnyerni a nép szimpátiáját, hanem egy hős, a lángra lobbant Katniss (Jennifer Lawrence) tévés szereplése által, aki a forradalom arca lett. Mi nézők pedig azt is láthatjuk, hogy gyakorlatilag ez a másik út sem sokban különbözik a Kapitóliumtól: manipulálják az embereket és tervezik az erőszakos retorziót Snow elnök megdöntése utáni időkre. Hogy mi sül ki ebből legvégül, majd egy év múlva meglátjuk. Addig pedig elgondolkodhatunk akár azon is, hogy mennyire fikció ez a mű: tényleg tekinthető-e a valóságban a média a negyedik hatalmi ágnak, képes-e befolyásolni minket a hétköznapjaink során?

Az éhezők viadala karakterei a harmadik részben más arcukat is megmutatják. Katniss a két viadal túlélése után megcsömörlött mindentől és még az eddiginél is hevesebben reagál a világ igazságtalanságaira. A könyvben is hiba volt, ami itt a filmben is észrevehető, hogy Katniss viselkedése nem hiteles, annyira túlreagál mindent. Ezen még Hollywood legkedveltebb csillaga sem tud sokat javítani: Jennifer Lawrence-nek vannak nagyon szép drámai pillanatai, azonban helyenként már túl sokat is látunk a kitörésekből és homlokráncoló pillantásokból. A kiválasztottban Gale-nek (Liam Hemsworth) nagyobb a szerepe, mint korábban, hiszen az ellenállás egyik legjobb katonájává vált és jobban megismerhetjük magát a karaktert is. Ezzel szemben Peeta (Josh Hutcherson) háttérbe szorul, viszont rendkívül szuggesztívre sikerült minden jelenete, semmi sem tudja elvonni a néző figyelmét róla. Kisebb szerepekben továbbra is felbukkan az alkohol problémákkal küzdő mentort alakító Woody Harrelson és az egykori játékmestert játszó Philip Seymour Hoffman is, aki idén tavasszal elhunyt a film forgatása közben (ezt a részt kifejezetten az ő emlékére ajánlják fel a készítők.) Ebben az epizódban a csapathoz csatlakozott az egyáltalán nem vörös hajú Julianne Moore is, aki csak tovább erősíti a nagyszerű színészek táborát ebben a sorozatban.

A kiválasztottal kapcsolatban felmerül az a kérdés, hogy érdemes volt-e két filmre tagolni az utolsó könyvet. Az biztos, hogy izgalmakban senki sem szenved hiányt, a film két órás játékideje szinte egy pillanat alatt elröppen és mindenki tűkön ülve várja utána a befejező részt. Viszont a kevesebb talán többet ért volna, és biztos vagyok benne, hogy minden néző szívesebben végigülne inkább egy háromórás filmet azért, hogy egyben láthassa az egész történetet.

Előzetes:

Az éhezők viadala: A kiválasztott - 1.rész (The Hunger Games: Mockingjay – Part 1)
amerikai kalandfilm, 123 perc, 2014 (16)
Rendező: Francis Lawrence
Főszereplők: Jennifer Lawrence, Philip Seymour Hoffman, Julianne Moore, Woody Harrelson, Liam Hemsworth, Josh Hutcherson, Donald Sutherland, Stanley Tucci