RSS

Karc

A megszállottság szárnyakat ad

Nagyon ritkán fordul elő, hogy olyanokból is sztár lehet, akik se nem tehetségesek, se nem sikeresek, mégis szerethetőek. Pontosan ez történt Eddie Edwardsszal az 1988-as ...

Gigászok csatája

Batman úgy érzi, hogy Supermant már senki sem korlátozza, nem törődik a civil áldozatokkal sem, miközben istent játszik. Supermant bosszantja, hogy Batman az igazságosztó szerepét ...

Valódi szuperhősök

Napjaink legnagyobb kasszasikerei a képzeltbeli, természetfeletti erőkkel rendelkező, kigyúrt testű képregény-figurákhoz fűződnek. Azonban a legnagyobb hősök mégis köztünk élnek. Ennek ékes példája a Spotlight - ...

A múlt kísértetei

Az idei Oscar-szezon egyik kiemelkedő alkotása a Brooklyn, amely egy ír bevándorló lány történetét meséli el az ötvenes évek Amerikájában. A legkülönösebb pedig az, hogy ...

Nincs bocsánat

Az elmúlt pár hétben, ha akartuk, ha nem, a csapból is A visszatérő című film folyt. Vajon megkapja-e végre érte Leonardo DiCaprio az aranyszobrocskát? Vajon ...

Legenda vagyok

2015-03-12 11:01:18 Péntek Tünde

Clint Eastwood legújabb filmje, amely a legeredményesebb amerikai mesterlövész portréját rajzolja meg, komoly nézettségi rekordokat döntöget, viszont sokak véleménye megoszlik a megítélésével kapcsolatban. Hogyan is lehet hősként tekinteni egy olyan emberre, akinek 150 ember halála szárad a lelkén?

Hosszú éveken, évtizedeken keresztül, Clint Eastwood neve hallatán western vagy nyomozós filmekre asszociáltunk és egyből megjelent előttünk marcona arca és szúrós tekintete is. Eastwood azonban a kilencvenes évektől a kamera túloldalára állt és 2008 óta már nem is vállal színészi szerepeket, csak rendezőként alkot. Filmjeivel minden létező szakmai sikert elért, összesen négy Oscar-díjat kapott. Művei általában életrajzi vagy könyves adaptációk, amelyekre jellemző a történet kristálytiszta elbeszélése minden más manipulációs tényező (mint impozáns látványvilág, pszichológiai nyomás, moralizálás stb.) minimalizálásával - vagy anélkül. Rendezési stílusa félreismerhetetlen, kortársai között nincs még egy ilyen, aki ennyire ért a feszültségteremtés klasszikus eszközeihez és minden művét képes beleégetni egyszeri nézés után is az emlékezetünkbe.

Az Amerikai mesterlövész nagyszerűen illeszkedik Eastwood életművébe, ugyanis a nagyformátumú történelmi személyiségek életét bemutató filmekre szakosodott az utóbbi években. Az Invictus - A legyőzhetetlen és a J. Edgar is olyan legendákat (Nelson Mandela és J. Edgar Hoover) mutat be, akik mindenüket feláldozzák hazájukért, hogy egy szebb jövőt biztosíthassanak az utókor számára. Mostani alkotásának főhőse, Chris Kyle, akit már életében igazi hősként tiszteltek Amerikában, mivel az iraki háborúban 150 terroristával számolt le mesterlövészként. Ráadásul ez csak a Pentagon által elismert adat, a valóságban 255-re tehető az áldozatok száma. Kyle azonos című önéletrajzi könyve alapján készült el az Amerikai mesterlövész és a lehető legreálisabb módon elevenedik meg a vásznon a története - abban a tipikus Eastwood-féle stílusban.

Azonban már látatlanul is sok támadás érte a produkciót, mivel a Kyle által bizonyított hősiesség, csak az érem egyik oldala: ez a katona több mint száz ember életét kioltotta (és ahogy a film legelején kiderül), köztük nőket és gyermekeket is gyilkolt. A rendező célja egyértelműen nem az volt, hogy az amerikai háborús tetteket magasztalja, hanem Kyle életét meséli el, az ő szemszögéből látjuk az eseményeket - a néző pedig eldöntheti, hogy mindezzel képes-e szimpatizálni. Tehát Eastwood mozija nem a háborút helyezi fókuszpontba, hanem az embert, aki történetesen a legjobb mesterlövésze volt az amerikaiaknak. Ezenfelül, rendkívüli érzékenységgel ábrázolja a katona lelkivilágát, hogyan jut el a kezdeti lelkesedéstől a teljes kiábrándultságig - és mindez nem működött volna Bradley Cooper zseniális alakítása nélkül.

A legenda életre keltésének folyamatába mégis belecsúszott némi valóságtalanság. Igaz, hogy a filmben látottak illeszkednek az önéletrajzi könyvben taglaltakhoz, viszont néhány olyan vonatkozás kimaradt, ami kedvezőtlen színben tüntette volna fel Kyle-t. Így például csak az olvasók tudhatják, hogy "a legenda" egy zsoldoshadsereg színeiben a Katrina hurrikán idején fosztogatókra lövöldözött, illetve megölt két embert a texasi országúton, mert el akarták lopni az autóját, de megúszta a dicsőséges katonai múltjának köszönhetően.

Az Amerikai mesterlövész szépsége abban rejlik, hogy milyen érzékenységgel jeleníti meg az embert. Nemcsak a főhőst, hanem a többi katonát is. Ez egy igazi realista háborús film, amelyben nem tucat-áldozatokat látunk, hanem magukat az érző emberi lényeket. A harcok borzalmai itt is minden katona életét megváltoztatják, viszont ennek bemutatása nem szánalomkeltő vagy sokkoló módon történik, hanem csak úgy egyszerűen, minden körítés nélkül. Eastwood filmjei éppen ettől emlékezetesek, hogy úgy adnak valami rendkívüli érzést, hogy a lehető legegyszerűbb tálalással kapjuk őket, körítés nélkül. Illetve az utolsó jelenet mindig tartogat egy váratlan fordulatot, amit nehéz kiverni a fejünkből egy darabig. A 85 éves Clint Eastwood még mindig tudja, mitől döglik a légy.

Amerikai mesterlövész (American Sniper)
amerikai háborús filmdráma, 134 perc, 2014 (16)
Rendező: Clint Eastwood
Főszereplő: Bradley Cooper, Sienna Miller