Karc

A megszállottság szárnyakat ad

Nagyon ritkán fordul elő, hogy olyanokból is sztár lehet, akik se nem tehetségesek, se nem sikeresek, mégis szerethetőek. Pontosan ez történt Eddie Edwardsszal az 1988-as ...

Gigászok csatája

Batman úgy érzi, hogy Supermant már senki sem korlátozza, nem törődik a civil áldozatokkal sem, miközben istent játszik. Supermant bosszantja, hogy Batman az igazságosztó szerepét ...

A múlt kísértetei

Az idei Oscar-szezon egyik kiemelkedő alkotása a Brooklyn, amely egy ír bevándorló lány történetét meséli el az ötvenes évek Amerikájában. A legkülönösebb pedig az, hogy ...

Nincs bocsánat

Az elmúlt pár hétben, ha akartuk, ha nem, a csapból is A visszatérő című film folyt. Vajon megkapja-e végre érte Leonardo DiCaprio az aranyszobrocskát? Vajon ...

Testbe zárt titkok

A transzvesztitákkal kapcsolatban számtalan előítélet él és ritkán jelennek meg a mozivásznon. Leginkább csak extravagáns mellékszereplőként bukkannak fel, azonban két éve Jared Leto Oscar-díjat kapott ...

Valódi szuperhősök

2016-04-11 14:13:47 Péntek Tünde

Napjaink legnagyobb kasszasikerei a képzeltbeli, természetfeletti erőkkel rendelkező, kigyúrt testű képregény-figurákhoz fűződnek. Azonban a legnagyobb hősök mégis köztünk élnek. Ennek ékes példája a Spotlight - Egy nyomozás részletei című, megtörtént eseményeken alapuló dráma, amely a 2015 legjobb filmjének járó Oscar-díjat is elnyerte.

A mű 2001-ben megtörtént eseményeket követ. Bostonban járunk, ahol a kor szellemiségének megfelelően a nyomtatott sajtó már hanyatlani kezdett és egyre nagyobb teret hódított magának az online média. Azonban lelkes újságírók csapata azon tevékenykedett, hogy fenntartsa az olvasók érdeklődését hatásos cikkeikkel, amiért továbbra is érdemes megvenniük a lapot az embereknek. Ezekben az időkben érkezett a Boston Globe-hoz egy új főszerkesztő, aki a Spotlight nevű rovat oknyomozó riportereit ráállította a katolikus egyházzal kapcsolatos gyermekmolesztálási ügyekre. Amire ezután bukkantak, az az egész világot megrengette.

A filmben bemutatott nyomozás igazán magával ragadó és izgalmas lett, legnagyobb erényének pedig az tekinthető, hogy mellőz minden hatásvadász elemet, a maga lehangoló valóságában láttatja a történteket. Nincsenek nagyjelenetek, nincsen érzelgősség, nem akarnak a szánkba rágni semmit, csak őszintén elénk pakolják a tényeket, amelyből mindenki levonhatja magában a megfelelő konzekvenciákat. Persze az is a film javát szolgálta, hogy az események bemutatása is éppen elég felkavaró ahhoz, hogy ne menjük el szó nélkül mellette. A Spotlight csapata megfeszítő munkájával a rendelkezésre álló apró morzsákból feltárta teljes valójában a rendkívül szerteágazó ügyet: az egyház módszeresen védte a gyermekeket molesztáló papjait, folyamatosan eltussolva az ügyeket, így az elkövetők következmények nélkül élték tovább életüket, miközben áldozataik élete teljesen tönkrement. Ahogy a film egyik szereplője is fogalmaz: nemcsak szexuális erőszakot éltek át, hanem spirituálisan is bántalmazták őket, örökre tönkretéve bennük a hitet.

A Spotlight úgy tudott hőskölteménnyé válni az újságírásról, hogy közben nem esett túlzásokba. A főszereplőknek nem az életükre törő, őket elhallgattatni próbáló gonoszokkal kell megküzdeniük, hanem a tudattal, hogy mennyi ember élete ment tönkre évek alatt, miközben senki nem tett semmit, mindenki csak elfordította a fejét. Ráadásul mindez vonatkozik az újságírókra is, ugyanis a bizonyítékok nem teljesen új keletűek voltak, sőt, akadt olyan áldozat, aki már öt évvel korábban is kopogtatott a lap ajtaján. Az ügy darabjai végig ott voltak a kezükben, csak össze kellett volna őket illeszteniük. Így bár az igazság felszínre került, a feszültség nem oldódott fel. A film ezzel igen okosan fogalmazza meg az üzenetét a kollektív felelősséggel kapcsolatosan.

Az alkotás rendezőjét nem titkoltan a klasszikus újságírói munka folyamata motiválta. Nem volt szükség hollywoodi mázra, csak arra, hogy lépésről lépésre, odafigyeléssel, a tényekhez való ragaszkodás szigorú attitűdjével bemutassák az eseményeket, a botrány feltárásának folyamatát. A végeredményt nézve természetesen adódik az összevetés Az elnök emberei című 1976-ban készült remekművel, ami a Watergate botrányt felfejtő két oknyomozó újságíró nyomába eredt. Carl Bernstein és Bob Woodward újságíró közösen vezette a Washington Post tényfeltáró vizsgálatát 1972-től 1974-ig, melynek eredményeképpen Richard Nixon elnök kénytelen volt lemondani. A témából adódóan a két alkotás sok hasonlóságot mutat, még sincs olyan érzésünk, mintha a Spotlight csak kullogna klasszikusa elődje nyomdokaiban, hanem méltó utódja a tényfeltáró riportos filmek non plus ultrájának. A 2016-os mű saját jogán szerez érvényt magának, és teszi ezt a feszültség remek adagolásának, továbbá a kifogástalan színészi játéknak köszönhetően.

A Spotlight rendkívül fontos alkotás az újságírói szakma tekintetében, hiszen újra eszünkbe vési, hogy a média a negyedik hatalmi ág. Még mindig van értelme a minőségi sajtónak, ami tulajdonképpen szabad lehetősége annak, hogy a nem megfelelően működő intézményeket, rendszereket az igazság feltárásával elszámoltatni lehessen. Az alkotás azt is bemutatja, hogyan működik a jó újságírás, mennyire nehéz, összetett munka ez, a sajtót milyen erkölcsi és egyéb válaszutak elé állítja a mindennapos tevékenysége. Összességében a Spotlight önmagában is izgalmas, lendületes, tisztességes film, amely a téma roppant érzékeny mivolta ellenére meghökkentően visszafogott, szentimentalizmus helyett tényszerűséggel operál, mélyen felkavarva a nézőket. És nem utolsó sorban emlékeztet arra is, hogy csapatmunkával, kitartással (és akár egy tollal meg jegyzetfüzettel) meg lehet rengetni a világot: a Boston Globe közel 600 történetet hozott nyilvánosságra, több mint 70 pap szexuális visszaéléseiről, 2008-ra 1476 személyről derült ki, hogy a bostoni katolikus egyház lelkészei szexuálisan bántalmazták, világszerte pedig összesen 6427 katolikus papot vádoltak meg gyerekmolesztálással: az áldozatok száma 17259 főre tehető.

Előzetes:

Spotlight – Egy nyomozás részletei (Spotlight)
amerikai thriller, 128 perc, 2015 (16)
Főszereplők: Michael Keaton, Rachel McAdams, Mark Ruffalo, Liev Schreiber
Rendező: Tom McCarthy

Hozzászólás ehhez:

Valódi szuperhősök | Spotlight – Egy nyomozás részletei kritika

Milyen nap van ma?