RSS

Karc

A megszállottság szárnyakat ad

Nagyon ritkán fordul elő, hogy olyanokból is sztár lehet, akik se nem tehetségesek, se nem sikeresek, mégis szerethetőek. Pontosan ez történt Eddie Edwardsszal az 1988-as ...

Gigászok csatája

Batman úgy érzi, hogy Supermant már senki sem korlátozza, nem törődik a civil áldozatokkal sem, miközben istent játszik. Supermant bosszantja, hogy Batman az igazságosztó szerepét ...

Valódi szuperhősök

Napjaink legnagyobb kasszasikerei a képzeltbeli, természetfeletti erőkkel rendelkező, kigyúrt testű képregény-figurákhoz fűződnek. Azonban a legnagyobb hősök mégis köztünk élnek. Ennek ékes példája a Spotlight - ...

A múlt kísértetei

Az idei Oscar-szezon egyik kiemelkedő alkotása a Brooklyn, amely egy ír bevándorló lány történetét meséli el az ötvenes évek Amerikájában. A legkülönösebb pedig az, hogy ...

Nincs bocsánat

Az elmúlt pár hétben, ha akartuk, ha nem, a csapból is A visszatérő című film folyt. Vajon megkapja-e végre érte Leonardo DiCaprio az aranyszobrocskát? Vajon ...

Zero Dark Thirty – A bin Láden-hajsza

2013-02-21 14:14:50 Hanula Zsolt

Azért az nem lehetett semmi, amikor Kathryn Bigelow és forgatókönyvíró-társa Mark Boal, miután épp az utolsó simításokat végezték, sőt tán már szépen be is kötötték-spirálozták az Oszama Bin Laden utáni évtizedes hajszáról, annak sikertelenségéről szóló akciófilmjük szkriptjét, a CNN bemondta, hogy a CIA kiiktatta az Al Kaida-vezért. Nosza, hívhatták vissza a postást, bonthatták ki a csomagot és írhatták át az egészet.

Ezzel pedig egy korszak kétségtelenül lezárult, részint a világpolitikában, részint az amerikai akciófilmgyártásban. S főleg utóbbiban nyíltak új kapuk. 2001 után hirtelen visszahívtak pár terrorizmusról szóló filmet, emlékszünk jól, mert az olyanokon való szórakozás egy moziban nem tűnt túl tisztességes üzletnek. Schwarzenegger akkor utolsónak tűnő kommandós filmjét átmenetileg jégre tették, illetve átírták, Jackie Chan filmje, amelyben egy WTC elleni terrortámadást akadályoz meg, értelemszerűen a kukában landolt, digitálisan eltávolították a tornyokat egy sor filmből és trailerből, köztük olyan ártalmatlan komédiák, mint a Zoolander, de még a Lilo és Stitch és A Hihetetlen család c. animációk is áldozatul estek. Ez a szigor meglepően hamar enyhült és amit talán csak órákig gondolt komolyan bárki Hollywoodban, hogy többet nem is forog semmi ebben a zsánerben, gyorsan feledésbe is merült, s megjelentek a szeptember 11-et feldolgozó művek: Paul Greengrass United 93, Oliver Stone nemes egyszerűséggel World Trade Center címen készített filmet, oknyomozásba lendült Michael Moore (Fahrenheit 9/11) és Morgan Spurlock (Hol az ördögben van Oszama bin Laden?), A diktátorban Sacha Baron Cohen pedig már konkrétan abból csinált poént, hogy egy helikopteren arabok BUMM!-ot emlegetnek, a South Park vonatkozó epizódjait meg el tudja képzelni az is, aki nem látta.

És akkor elérkeztünk az elkerülhetetlenig, amikor Hollywood megmutatja, hogyan is kaparintotta meg az amerikai szabadság sasmadara a szabad világ legfőbb közellenségét, Oszama bin Ladent. A rendező az a Kathryn Bigelow, aki már az iraki háborúban vájkáló A bombák földjénért Oscar-díjat kapott (az Avatarral versenyző ex-férje elől happolva el a díjat!) és merem állítani, ezúttal még jobb filmet készített. Bigelow – mindkét – munkájában az a frenetikus és néha félelmetes, hogy nem ideologizál, de nem is olcsójánoskodik, nem használ túlzott hatásvadász eszközöket, egyszerűen elmeséli azt, amiről tudomása van, úgy, hogy közben moccanni sincs lélekjelenlétünk, mintha bombát erősítettek volna az ülésünk alá.

A Zero Dark Thirty (amely egyébként egy katonai kifejezés, 0 óra 30 percet jelent, állítólag ekkor kapták el bin Ladent) a new york-i terrortámadástól vezet végig a 2011-es akcióig, relatíve kevés akciójelenettel, annál több izgalmas, drámai, illetve a kémjátszmák iránt érdeklődők számára minden bizonnyal érdekfeszítő epizódok sorával. Központi figurája egy Maya nevű hölgy, aki vagy létezett, vagy nem, olvastam olyat is, hogy „általában a CIA-s nők áldozatos munkájának egy figurába sűrítése ő”, bár ez elég idiótán hangzik. Mindenesetre Jessica Chastain alakítja zseniálisan, oda vagyok érte minden pillanatában, s ha él a valóságban is megfelelője a hölgynek, nem akarom látni, ne törje össze a bennem kialakult képet. Mert természetesen ennek az időszaknak a története végigveszi a 2000-es évek vonatkozó fontos momentumait, a további megvalósult és meghiúsult terrorcselekményeket, az ezek után fokozódó frusztrációt az amerikai hírszerzés körében, ugyanakkor az újabb és újabb, fájóan lassan gyűlő információk feldolgozását.

Ha minden igaz, a CIA a forgatókönyv számos részét hevesen kifogásolta, mondván, ezt és ezt azért mégsem kellett volna a nagy nyilvánosság orrára kötni, és itt nem csak az iraki és afgán foglyok – most már nyílt titoknak számító – kínvallatására gondoltak, hanem az olyan praktikákra is, mint a kuvaiti herceg egy Lamborghinivel való lefizetése, cserébe egy állampolgár telefonszámáért, hogy az ügynökök le tudják hallgatni az ipsét. Mi igaz mindebből, mi nem, sose fogjuk biztosan tudni, s mint ahogy Elvist is nyilván ma is látták valahol a világ valamely szegletében, úgy a modern tömegkommunikáció és a politika egymást túllicitáló hazugságai között abban sem lehetünk biztosak, hogy Oszama bin Laden valóban halott. Igaz, más azt is megkérdőjelezi, hogy élt-e valaha. Maradjunk hát annyiban, hogy a Zero Dark Thirty egy bestiálisan jó film.

Előzetes:

Zero Dark Thirty - A Bin Láden hajsza (Zero Dark Thirty)
színes, feliratos, amerikai thriller, 157 perc, 2012, kh: 16
rendező: Kathryn Bigelow
főszereplők:
Jessica Chastain
Jason Clarke
Joel Edgerton
Mark Strong
Jennifer Ehle