RSS

Karc

Éjszakai merengés egy POSZT-darab okán

Sokan sokat fanyalogtak már az idei POSZT miatt. Nem hallottam meg őket. Ahogy zárva a fülem a Vidnyánszky-Alföldi vitára, Kerényi buzizására, az L.Simon-félék ügyeire és ...

Álarcosbál – álarc nélkül

1792. március 16-án a stockholmi Operaházban álarcosbált rendeztek. A királyt többen is óva intették a maszkabálon való részvételtől, de hiába, III. Gusztáv Essen gróffal együtt ...

„A pillantását keresgéled folyton

November 10-e: késve érkezem a Trafó „Különórájára”, ráadásul még jegyem sincs az előadásra. De valami véletlen szerencse folytán Rényi András esztéta különórája/bevezetője még nem kezdődött ...

Merre tovább, melyik úton?

Széttagoltság, feszültségek, megbékélés, az álláspontok közeledése, s ezekhez hasonló szóhasználatok csengnek ki a 12. Pécsi Országos Színházi Találkozó kapcsán a résztvevők, szervezők nyilatkozataiból.

(Ha fáj az élet:) Aszpirin! – Mr. Vonnegut ajánlásával

Csendes környéken visz az út a KOMA Bázisra, ahol a bemutató másnapján újra az Áldja meg az Isten Mr. Vonnegut című darabot játsszák. Belépve Petőfi ...

…hogy buliznak a fiatalok a Bárkán…

Bárka Színház: East Balkán - színikritika

2011-12-08 11:15:56 Tomcsányi Árpád

Péntek, szombat este muszáj partyzni, muszáj iszonyatosan bekészülni valami olcsó piától vagy cucctól, elmenni egy király szórakozóhelyre csajozni - pasizni, táncolni és csak szállni öntudatlanul. Kell a zene a mélynyomók mellett, amikor bizsereg az ujjunk és érezzük külön a májunk, a vesénk. Valahol ott kezdődik az élet, 140 bmp fölött…

Az East Balkánt frissen mutatták be a Bárka színházban Vidovszky György rendezésében. Véleménye szerint: „a mai magyar színházzal szemben gyakran hangoztatott, részben jogos vád az, hogy kerüli azokat a problémákat, amikkel a hétköznapokban találkozunk, nem szembesíti a nézőt mindazokkal, amik élesen, sűrűn és nyomasztóan meghatározzák életünket, elsősorban a jövő generációjának életét.”

„Vidovszky és Tasnádi István korábbi közös munkája, a Cyber Cyrano azt bizonyítja, van esély arra, hogy a színház újra fontos szerepet játsszon a fiatalok életében. Erre tesz újra kísérletet az East Balkán.”

Interjúkat készítettek szülőkkel, tanárokkal de főleg olyan tinédzserekkel akik a budapesti éjszakai élet gyakori szereplői. Fél év kutatásaiból írta meg drámáját Tasnádi. A darabbal elkezdődik a beszélgetés egy fontos dologról, amit a színházból kijövet nekünk kell folytatni.

A West Balkán tragédia ihlette darab nem a valódi történetet próbálja rekonstruálni. Csak néhány perc erejéig pillanthatunk bele abba a kiszolgáltatott helyzetbe, amibe az áldozatok kerültek a tömeg és a pánik hatására.

A dráma szereplői saját történeteiket adják elő illuminált éjszakákról, konfliktusokról, szexuális élményeikről. Céljuk az értelem kikapcsolása és a test szolgálata, olyan állapot keresése ahol a kor, a felelősség megszűnik. Kötődni akarnak valahova és ennek lehetőségét a szesz szagú kocsmákban és a zsúfolt szórakozóhelyeken találják meg. Valójában nem is a színpadot nézzük, a Nagymező utcán sétálunk, vagy a Morrisons előtt állunk. Sípos Viktória az új préda, a beszervezett go-go táncos szinte ösztönből játssza a szerepét. Nem is fiatal színészek, hanem bármelyik szórakozóhely ittas vendégei. Hitelesek 12 évesként és 18 évesként is. Ha kell, botladoznak magas sarkúban, máskor 30évesként táncolnak a fordított padlásra hasonlító díszlet ingoványos rúdjai között. Nem csoda hogy mindenki tud alkalmazkodni a karakteréhez, hiszen nem rég még ők találták ki milyen szöveggel lehet otthonról lelépni.

A darab könnyedségével és humorosságával hat. Úgy érezhetnénk, hogy ilyen világban nincsenek problémák, de a hétköznapi beszélgetések döbbentenek rá, hogy itt nincs realitás. Az egyszerűség bájával kecsegtet az éjszaka, ahol minden sikerülhet. Ahol egy nő megszerzéséhez és a vágyak kielégítéséhez csak néhány perc beszélgetés és egy ital kell. Szülőktől elkért ötezer forintok úsznak el a kívánt mennyiségű fűre vagy valami durvább szerre. És ha valaki nem kér az illúziókból, az magyarázkodhat következő nap az iskolapadban, miért nem jelent meg.

A szülők a generációs különbségek miatt eleve nehéz helyzetben vannak. A tiltás még kívánatosabbá teszi az alkalmat, hogy kialakuljon a közösségérzés illúziója. Varga Anikó vagány anyaként próbálja maga mellett tartani a lányát úgy, hogy betép vele, majd elmennek bulizni. Tényleg vagány anya lehet, mert úgy rázza a színpadon, mint a fiatalok közül senki. Magára összpontosít minden szempárt piros ruhájával, de talán nem ez a legjobb szülői hozzáállás a gyerekneveléshez…

Pörgős dialógusokra épül a darab, melyeket csak néha szakítanak meg rövidebb monológok. Az egyik fiatal színészből rendező lesz a színpadon, aki saját estéjének vicces és izgalmas történetét a többieken akarja bemutatni. Lassan, precízen állítja be figuráit, szájukba adja a szöveget, a mozdulatokat elmagyarázza, majd gyors csattanó, nevetés és már érkezik a „következő rendező”. Úgy követik egymást a kis jelenetek, mint a legújabb, toplistás slágerek a szórakozóhelyeken.

Bár láthatjuk egy általános iskolás lány, hogy lesz egyetlen éjszaka alatt go-go táncos és hogyan próbál ki egy tizennégy éves fiú egyetlen éjszaka alatt négyfajta szintetikus drogot, a darab célja mégsem az ítélkezés – állítja a rendező - inkább csak a fiatalok felkészítése az esetleges kihívásokra.

Hát akkor folytassuk a beszélgetést…