RSS

Könyv-jelző

Vudu varázslat és norvég minta

Most olvastam a hírt, hogy Kun Árpád könyve, a Boldog észak lehet az egyik esélyese a 2013 legjobb könyve cím elnyerésének. Ezek után engem sokan ...

Egy európai

Durica Katarina Szökés Egyiptomba című regényének borítója lányregényt ígér a populáris fajtából, de úgy tűnik, inkább csak a „komolyabb” témákat akarja vele eladni.

Az Ember meg a Rendszerváltás

Mi a demokrácia? Demokrácia-e messziről illatozó mosószerrel felmosni a lépcsőházat lakógyűlés előtt, meg frissen sült pogácsával megvásárolni a lakók jóindulatát? Érettek-e a demokráciára azok, akik ...

Még tanmesének is rossz

Hát még így sem jártam könyvvel. Kétszer hittem azt, hogy már befejeztem, pedig még most sem. Sokkal többet nem is lehet elmondani róla. A legújabb ...

Egyszer volt … egy urban fantasy

Új divat van kitörőben. De az is lehet, hogy már körülöttünk tombol régóta, de a szele engem csak mostanság csapott meg. Az urban fantasy nem ...

„Majd holnap visszahívom”

2013-05-10 09:46:18 Vaszari Judit

A címben idézett mondattal végződik Háy János legújabb regénye. Minimum a közöny az, ami süt ezekből a szavakból. A közöny, ami Háy János szerint a modern ember alapállapota, a közöny, ami – szerinte - elkerülhetetlenül bekövetkezik minden életben, magunkkal és másokkal szemben is. Bizony, kedves Olvasó, Te sem vagy kivétel – mondja Háy. Milliószor elhangzott ez a mondat már a Te szádból is, és mindig van teljesen alátámasztható okod is, hogy miért mondod ezt.

Aztán ha nincs szerencséd és valami jóvátehetetlen történt, már nem lesz értelme a visszahívásnak. Mert nem minden ér rá holnapig. Persze sok más meg igen, és akkor ugye mindjárt maradna is idő a fontos dolgokra, de hát ki lát a jövőbe, ki tudja, miből mi lesz?

Háy tudja: semmiből semmi. Minden egyszeri, megismételhetetlen, de jelentéktelen is. Az ember gyarló és javíthatatlan. És Háy tud még valamit: szavakba önteni mindezt. Az A mélygarázs nyomasztó, de igaz, pedig mindannyian jobban szeretjük a homályos tükröket. Az A gyerek, meg a Nehéz után ismét egy regénynek álcázott társadalomkritika, egy vádbeszéd nekünk, magunkról.

Hogy miről is beszélünk? Egy klasszikus szerelmi háromszögről, négy szemszögből: férfi, nő, szerető, gyerek.

Az A gyerekből ismert elbeszélési technika, az első szám egyszemélyes elbeszélés egészen döbbenetes erővel hozza közel a történetet. Azonban világos, hogy az Én nem az író, nem önéletrajzi szövegről van szó, nem is az olvasó, hanem az Én egy szereplő. Vagyis négy. Négy monológ, egy történet. Az éppen beszélő Én csak azt mondhatja el, amit ő élt meg a történetből, és ahogyan ő élte meg a történetet. Zseniális írói technika, elképesztően jó kivitelezésben.

Majdnem el is hiszem. De mégsem. Találok benne logikai bukfenceket. A világnak ez a megközelítése egy olyan nihilista állapotot eredményezne, amiben értelmetlen a küzdés. Az nem világos, hogy mindezek a tanulságok, amiket a szereplők levonnak a velük, körülöttük történtekről csak utóbb kristályosodnak ki a szereplőkben is, vagy mindez a tudás folyamatosan velük van-e. Ha ez utóbbi, akkor tényleg nem értem, mi motiválja őket az újrakezdésre, a küzdelemre, a másképp akarásra. Az egyénnel történtek sorsszerűsége, elkerülhetetlensége, a maradandót alkotni vágyás kényszere, olykor nevetségessége olyan hitelesen van ábrázolva, hogy majdnem elhiszem, hogy tényleg nem számít az egyén. A regénybeli Én egyszerre Te és Ő és Mi: az ember általában.

De akkor miért tetszik a majdnem legutolsó mondatban megkérdezni, hogy: „Ki volt az az ember, aki meghalt egy negyvenegy éves nő ölében a mélygarázsban?” Miért számít ez? Megtörik a minden-mindegy szemlélet. Háy elmondta 269 oldalban, hogy kár küzdeni, úgyis ugyanolyannak látszol mint mindenki, aztán ezzel a majdnem utolsó mondattal az egészre rak egy kérdőjelet: vagy mégis számít ki vagyok, mit és hogyan csinálok?
Házi feladat: gondolkodjunk, beszélgessünk. Ajánlom hozzá a romkocsmák derengő homályát, némi bort, és főleg optimizmust: derítsük már ki, hogy van értelme itt lennünk.

P.S.:
Nem bírom ki, hogy ne mondjam el: ne higgyenek a könyvtrailernek. A férfi nem áll meg és nem teszi fel a kezét. Sem fizikailag, sem szimbolikusan.

Háy János
A mélygarázs
Európa Könyvkiadó, 2013
270 oldal, 3200Ft