RSS

Más-hol

A legjobb film a Fehér isten

Az 5. Medgyesi Közép-Európai Nemzetközi Filmfesztiválon Mudruczó Kornél: Fehér isten című filmje nyerte a legjobb filmnek járó elismerést. A MECEFF „7+1”  2015 fesztivál keretében hét ország – ...

Karibi hangulatú hajó-szigetek Bécsben

Címkék: Bécs

Innováció, életöröm és kikapcsolódás inspirálta a bécsi Öreg-Dunán ringatózó, karibi hangulatú vízi járművek tervezőjét. A hajó-szigetek lustálkodós hosszú reggelik, családi vagy baráti piknikek, de egy ...

Nyitott pinceajtók a bécsi Cobenzl borászatban

Bécs, 2015. 05. 06. (COMPRESS) A borospince és a présház ajtaját is tágra nyitják 2015. május 8-án a bécsi Cobenzl borászatban. Minőségi borok, finom falatok, ...

„A németek magyarul gondolkodnak?”

R. kérdezte ezt, nem is annyira az első hetek egyikén. Hogyan másként is lehetne ez? Hiszen meg lehet tanulni a magyar szavak megfelelőjét valamilyen idegen ...

Matthew Barney: River of Fundament

Matthey Barney hamisítatlan. “Határtalan képzeletével egyszerűen magávalragad és hihetetlen mélységekig hatol. Egyedülálló módon ábrázolja a képeit és illeszti be ötleteit, melyek örökre a művészetmegszállott néző ...

Öregedő férfitestek a bécsi Albertinában

2012-12-17 13:01:20

A bécsi Albertina legújabb, De Profundis című kiállítása keretében Erwin Wurm köntörfalazás és mindenféle szépítgetés nélkül tárja a látogatók elé a saját és kollégái öregedő testét. Ráncok, pocakok és a gótika testbeszéde várják az érdeklődőket.

Radikális és kíméletlen az Albertina legújabb tárlata, amely 2013. február 17-ig mintegy kilencven önarcképpel és átdolgozott aktfotóval várja az érdeklődőket. Az osztrák művész, Erwin Wurm munkái az emberi testet és elkerülhetetlen hanyatlását tematizálja kíméletlen őszinteséggel. A ráncos, petyhüdt, túlsúlyos férfialakok dacolnak minden mai, a fiatalságot istenítő ideállal, és pontosan azt tárják a látogatók elé, ami miatt az emberiség retteg az öregedéstől: magányt, pusztulást és csúfságot.

Erwin Wurm: Ohne Titel (Hermann) 3, 2012 

© Erwin Wurm/Albertina, Wien. VBK, Wien 2012

A gótika aszkézisen és befelé forduláson alapuló testbeszédét idéző önarcképeken és aktfotókon mindenféle szépítgetés nélkül jelennek meg az öregedő férfitestek, amelyek obszcenitásukkal ugyanakkor hatástalanítják a könnyen felismerhető vallásos pózokat. Az önnön testükre redukált, mindenféle szemkontaktust nélkülöző alakok tudatosan kizárják a világukból a szemlélőt, így mindenkit a saját testébe kényszerítenek.

Erwin Wurm: Ohne Titel, 2012
© Erwin Wurm/Albertina, Wien. VBK, Wien 2012

A művészkollégákról készült, átdolgozott képeken Erwin Wurm még tovább deformálja, torzítja a meztelen testeket, egyben anonimizálva barátait, akik teljesen kiszolgáltatták magukat Wurm ecsetének és fényképezőgépének. A kurátorral, Antonia Hoerschelmannal folytatott beszélgetése során Wurm elmondta, hogy maga is észrevette, milyen szívesen festi át az alanyai szemét, hogy ezzel is elszemélytelenítse és absztrakttá tegye őket. „Az átdolgozás eredményeként a képek durvaságot és erőszakosságot hordoznak” – vallja Wurm, aki humoros-furcsa One Minute Sculptures sorozatával és a dolgokat elidegenítő plasztikáival szerzett hírnevet.

A mostani kiállítása a maga radikalitásával nemcsak a művésztől és a felvevőgépe elé álló kollégáktól kívánt nagy bátorságot, de a neki helyt adó Albertinától is.

Erwin Wurm, De Profundis – Albertina, 1010 Bécs, Albertinaplatz 1.