RSS

Más-hol

A legjobb film a Fehér isten

Az 5. Medgyesi Közép-Európai Nemzetközi Filmfesztiválon Mudruczó Kornél: Fehér isten című filmje nyerte a legjobb filmnek járó elismerést. A MECEFF „7+1”  2015 fesztivál keretében hét ország – ...

Karibi hangulatú hajó-szigetek Bécsben

Címkék: Bécs

Innováció, életöröm és kikapcsolódás inspirálta a bécsi Öreg-Dunán ringatózó, karibi hangulatú vízi járművek tervezőjét. A hajó-szigetek lustálkodós hosszú reggelik, családi vagy baráti piknikek, de egy ...

Matthew Barney: River of Fundament

Matthey Barney hamisítatlan. “Határtalan képzeletével egyszerűen magávalragad és hihetetlen mélységekig hatol. Egyedülálló módon ábrázolja a képeit és illeszti be ötleteit, melyek örökre a művészetmegszállott néző ...

Halbstark - nemzetközi gyermekszínházi fesztivál

Harmadik alkalommal rendezik meg október 23-28. között Münsterben a Halbstark (Kamasz) nemzetközi gyermekszínházi fesztivált. A fesztiválon szereplő darabok Németországon kívül Belgiumból, Hollandiából, Ausztriából, Olaszországból és ...

Ötven éves a Nap Színháza

Idén ünnepli fennállásának 50. évfordulóját párizsi Théâtre du soleil, azaz a „nap színháza”, Ariane Mnouchkine legendás színtársulata. A francia rendezőnő színháztörténeti jelentőségű társulata 1964 óta ...

A realizmus allegóriái

Kati Horna életmű kiállítás a párizsi Jeu de Paume-ban

2014-06-27 09:18:04 Z. Varga Zoltán

Kati Horna mexikói fényképésznő több mint száz éve Deutsch Katalinként látta meg a napvilágot Magyarországon, a ma Mezőszilasként ismert egykori Szilasbalhásiban. A párizsi Jeu de Paume-ban most látható visszatekintő életmű kiállítás a magyar származású fotográfus közel hat évtizedes pályafutását mutatja be a közönségnek.

Kati Horna egyszerre tartozik az avantgárd fotóművészet és a szociális érzékenységű, politikailag elkötelezett fotóriportázs alapítói közé, de nevét néhány éve a szintén magyar származású, világhírű fotós, Robert Capa állítólagos ifjúkori szerelmeként is felkapta a külföldi sajtó.

Kati Horna. Feljárat a katedrálishoz, Spanyol polgárháború, Barcelona, 1938. Archivo Privado de Fotografía y Gráfica Kati y José Horna © 2005 Ana María Norah Horna y Fernández

Akármilyen kapcsolat is fűzte az akkoriban még Friedmann Endre névre hallgató fotóshoz, annyi bizonyos, hogy fiatalkorukban egyszerre sajátították el Budapesten Pécsi József műhelyében a fényképészet alapjait, s kerültek közel a magyar avantgárd csoportjaihoz, elsősorban Kassák Lajos Munka-köréhez, mint arról azok a portrék is tanúskodnak, amelyeket ebben az időszakban egymásról készítettek.

Kati Horna. Esernyők, Spanyol polgárháború, Barcelona, 1937. Archivo Privado de Fotografía y Gráfica Kati y José Horna © 2005 Ana María Norah Horna y Fernández

A harmincas évek elején mindketten Németországban próbáltak szerencsét, csakhogy amíg Capa már ezidőtájt a fotóriport és magazinok képi világa felé fordul, addig Horna elmélyíti kapcsolatát az avantgárddal: megismerkedik Bercht-tel és a német expresszionizmussal, az új tárgyiasság és a konstruktivizmus irányzataival, a Bauhaus eszmeiségével. 1937-ben Spanyolországba utazott, ahol rengeteg képet készített a polgárháborúról. Capával ellentétben azonban Horna nem frontvonal történéseiről, a háború katonai eseményeiről tudósít, képei az ellenségeskedés hátországi következményeit ábrázolják, a vétlen szereplők, nők, gyermekek, öregek megpróbáltatásait ábrázolják. A polgárháborús, dokumentarista fotók azonban nem zárják ki az avantgárd képi nyelvet sem, jó néhány többszörösen exponált „realista” fotó kap ezáltal allegorikus, költői üzenetet. Az avantgárd által ösztönzött montázs technika és a megalkuvást nem ismerő politikai elkötelezettség megjelenik a német illusztrátorral, Wolgang Burgerrel közösen létrehozott, Hitlert kigúnyoló sorozatában, a Hitlerai is.

Kati Horna. Címnélkül, Hitlerei sorozat, Wolfgang Burgerrel, Paris, 1937. Archivo Privado de Fotografía y Gráfica Kati y José Horna © 2005 Ana María Norah Horna y Fernández

Horna a második világháború elől férjével (akinek vezetéknevét viseli) Mexikóba emigrál, ahol azonnal bekapcsolódik a művészeti életbe. Itt teljesítette ki fotóriporteri pályáját, portré művészetét, később pedig tanítványainak adta át fényről, képről, kompozícióról szerzett tudását. Kati Horna művészetének legfontosabb jellemzői a szürrealista képi nyelv, az allegorikus kompozíciók és a társadalmi érzékenység realista ábrázolása, amelyet a párizsi Jeu de Paume és a mexikói Pueblában talalható Museo Amparo közös kiállítása több mint 150, többségében az eredeti nagyításokat bemutató fényképpel illusztrál. A kiállítás 2014. június 3-tól szeptember 21-ig látogatható.

Források:

http://www.ketezer.hu/2014/01/kati-horna-mexiko-unnepelt-fotografusa/
http://hvg.hu/shake/20100616_Robert_Capa_milicista_halala_Horna
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/art/features/the-woman-who-captured-robert-capas-heart-1999038.html
http://www.editorialrm.com/2010/product.php?id_product=291&id_lang=1
http://www.jeudepaume.org/index.php?page=article&idArt=2010&lieu=1

http://www.loeildelaphotographie.com/fr/2014/06/03/exposition/25049/paris-kati-horna-jeu-de-paume

A képek forrása:

http://www.loeildelaphotographie.com/fr/2014/06/03/exposition/25049/paris-kati-horna-jeu-de-paume