RSS

Más-hol

A legjobb film a Fehér isten

Az 5. Medgyesi Közép-Európai Nemzetközi Filmfesztiválon Mudruczó Kornél: Fehér isten című filmje nyerte a legjobb filmnek járó elismerést. A MECEFF „7+1”  2015 fesztivál keretében hét ország – ...

Karibi hangulatú hajó-szigetek Bécsben

Címkék: Bécs

Innováció, életöröm és kikapcsolódás inspirálta a bécsi Öreg-Dunán ringatózó, karibi hangulatú vízi járművek tervezőjét. A hajó-szigetek lustálkodós hosszú reggelik, családi vagy baráti piknikek, de egy ...

Halbstark - nemzetközi gyermekszínházi fesztivál

Harmadik alkalommal rendezik meg október 23-28. között Münsterben a Halbstark (Kamasz) nemzetközi gyermekszínházi fesztivált. A fesztiválon szereplő darabok Németországon kívül Belgiumból, Hollandiából, Ausztriából, Olaszországból és ...

A realizmus allegóriái

Kati Horna mexikói fényképésznő több mint száz éve Deutsch Katalinként látta meg a napvilágot Magyarországon, a ma Mezőszilasként ismert egykori Szilasbalhásiban. A párizsi Jeu de ...

Ötven éves a Nap Színháza

Idén ünnepli fennállásának 50. évfordulóját párizsi Théâtre du soleil, azaz a „nap színháza”, Ariane Mnouchkine legendás színtársulata. A francia rendezőnő színháztörténeti jelentőségű társulata 1964 óta ...

Matthew Barney: River of Fundament

2014-10-26 19:02:16 Arany Timea

Matthey Barney hamisítatlan. “Határtalan képzeletével egyszerűen magávalragad és hihetetlen mélységekig hatol. Egyedülálló módon ábrázolja a képeit és illeszti be ötleteit, melyek örökre a művészetmegszállott néző elméjébe vésődnek. “ állítja Richard Dorment, a The Telegraph újságírója.

Björk férjeként is ismert amerikai Matthew Barney, korunk egyik legellentmodásosabb rendezőjének elvont művészetét kevesen tudják befogadni. Johnatan Jones, a The Guardian újságírója szerint Barney a legképzeletgazdagabb rendező és filmjeit az avant-garde filmek történetének legnagyszerűbb vívmányaiként említi. A 47 éves posztmodern képzőművészt és szobrászt, már pályája kezdete óta foglalkoztatja az emberi test. A nyolcvanas években a transzavatgarde festészet formáit kutatta, majd a kilencvenes években a rendezés kapott főszerepet.

Legismertebb filmes munkája a Cremaster-sorozat (1994-2002) www.cremaster.net, melynek címe arra az izomzatra utal, amely hőmérséklet, külső inger vagy félelem hatására megemeli vagy leereszti a heréket. A statikus és vizuális stílusú 5 részből álló filmsorozatban Barney számtalan karakter szerepébe bújik: szatírt, kost, sőt a bűvészt, Harry Houdinit és a hírhedt gyilkost, Gary Gilmore-t is megszemélyesíti. A történelmi, önéletrajzi és mitológiai ihletésű film szimbólumrendszere és látványvilága szorosan összefonódik, amely egy csodálatosan bonyolult kozmológiát eredményez.

Barney számos rangos díjat és elismerést tudhat magáénak, többek között az Európa 2000 díjat, amelyet a 45. Velencei Biennálén vehetett át, emellett 1996-ban a Guggenheim Múzeum Hugo Boss Díját is elnyerte. 2001-ben a Glen Dimplex Művészek Díját, majd 2007-ben Kaiser Ring Díját is vehette át.

A rendező legújabb alkotása, a River of Fundament, melynek világpremierje idén februárban volt a Brooklyn Zeneakadémián, áprilisban a Bavarian Állami Operaházban és augusztusban az Angol Nemzeti Operában is bemutatták. Az film az operának tisztelegve egyedülálló módon ötvözi az amerikai autókultusz gyászénekét a világzene antológiájával a zeneszerző, Johnatan Bepler virtuozitásával. Matthew Barney nem hódol be az ódivatú képtár korlátainak, helyette inkább a film drámai elemeinek segítségével villantja meg rendezői zsenialitását, amelyben saját képzeletünk pervezitásával provokál.

Barney szimbólumok orgiáját sorakoztatja fel, amelyet Norman Mailer: Ancient Evenings című műve ihletett. A film néhány jelenete még a legelfajzottabb elméjű nézőket is elborzasztja, ugyanis a születés, halál, újjászületés és a szex anális reprezentációban tárul elénk egy ősi egyiptomi fájdalmas lázálom allegóriájában.
A folyók központi szerepet töltenek be: az egyik a fekália folyója, amely Mailer Brookly Heights lakása alatt hömpölyög. Érdekes egybeesés, hogy a másik folyó Manhattan körül kanyarog, épp ott, ahol Hemingway követett el öngyilkosságot.
Barney számára az ürülék egy bonyolult metaforája az emésztési folyamat áltudományos felfedezéseinek. A filmszereplők szokatlan természetességgel és komolysággal beszélnek az ürülékről, aranyba csomagolják azt, sőt, el is fogyasztják, mivel mágikus tulajdonságot tulajdonítanak neki. A filmben az ürülék a reinkarnáció egy meglepően elegáns kifejezésmódja: a rodhadó hulladék, melyből az új hajtás sarjadzik.

A közel hatórás film cselekményét és gondolatvilágát kétségkívül a zavarodottság uralja. Csak hunyd be a szemed, és képzeld el a profi és egyben mégis amatőrnek látszó művészek Egyiptom és Crystler megszállott tündérmeseszerű, magabiztosan eszelős orgiájának egyre szaporább fény-és árnyjátékát.
A színészek, Maggie Gyllenhaal, Ellen Burstyn, Paul Giamatti, Salman Rushdie és az énekes Debbie Harry magabiztosan állnak a kamerák előtt és az abszurd misztikus-dadaista helyzetet elképesztő drámaisággal jelenítik meg. A néző katarzisélményben részesül, mikor Barney egy izzó vasfolyót tár elénk a detroiti éjszakában a divatjamúlt ipari építőművészet nyújtotta pompában, ahol a munkások serege konstruktivista robotként tűzálló ruhában jelenik meg a csillogó patakokban és az olvadt fém medencéjében.

Barney egy lépcsőzetesen felépített opera struktúráját teremti meg; motívumok tucatjait sorakoztatja fel a jelenetekben, amelyek végül összefonódva válnak eggyé. A River of Fundament utolsó harmada a néző számára nehezen emészthető szellemes jelenetében Mailer Brooklyn Heights lakása lakóhajóvá változik. Az egyiptomi istenek Horus és Set csatája sokaknak talán túlzott rituálénak tűnhet.

A keretes szerkezetű film National Geographic dokumentumfilmbe illő jelenettel kezdődik és zárul: Hemingway idehoi otthonával, az idillikus festői szépségű hegyekkel és a lazacokkal teli folyóval.

A kivételes, frusztráló és hatásvadász film 2015-ben további helyszínken is bemutatásra kerül, többek között áprilisban a Los Angeles Előadóművészeti Központban, májusban az athéni Onnassis Kultúrális Központban és októberben a Párizsi Őszi Fesztiválon.

Források:
http://www.newrepublic.com/article/116572/matthew-barneys-new-epic-mythomaniacal-mailer-hemingway-mash
http://www.bfi.org.uk/news-opinion/sight-sound-magazine/reviews-recommendations/review-river-fundament
http://www.smh.com.au/entertainment/movies/disgusting-movie-river-of-fundament-gets-sydney-outing-20140831-10a7m0.html#ixzz3EatJnyQK
http://www.telegraph.co.uk/culture/art/art-reviews/10936133/River-of-Fundament-review-a-mess.html
http://www.mif.co.uk/event/matthew-barney
http://now-here-this.timeout.com/2014/04/09/holy-shit-matthew-barneys-insane-new-filmoperathing-comes-to-london/
Dorment, Richard (2007-07-17), "A triumph of shock and awe", Telegraph
Ross Simonini, “Black Water: Combustion and digestion in Matthew Barneys latest work,”
Frieze, May 2014